Μαρία Ελένη Πέτρη 
 Α΄Γυμνασίου 15ο Γυμνάσιο Περιστερίου
Τμήμα:Α3 
Εργασία / Πληροφορικής κος Κωσταρής 
3/1/2021

 Cyberbullying – Διαδικτυακός Εκφοβισμός

Τα τελευταία χρόνια το διαδίκυτο έχει εισβάλει στη ζωήμας και επιρεάζει σε σημαντικό βαθμό τον τρόπο σκέψης μας καθώς και τις δραστηριότητές μας. Ιδιαίτερα τα παιδιά όπου απο μικρή ηλικία εντυπωσιάζονται με τον νέο κόσμο -τον ηλεκτρονικό, όπου όλα φαντάζουν μεγαλιώδη και σύγχρονα, θέλουν να ανακαλύπτουν το περίεργο και το άγνωστο που όμως πολλές φορές αυτό κρύβει μεγάλους κινδύνους. 

Οι δυνατότητες που προσφέρει το διαδίκτυο είναι απεριόριστες, τα παιδιά όμως πρέπει να μάθουν να το χειρίζονται σωστά και με την βοήθεια των γονιών αλλά και των εκπαιδευτικών οι να ακολουθούν τον σωστό τρόπο χρήσης του , για να μην βιώσουν κινδύνους που ίσως βλάψουν την ευαίσθητη παιδική τους ηλικία. Σε αυτή την εργασία θα παρουσιάσω τους κινδύνους που κρύβει το διαδίκτυο και θα αναφερθώ σε τρόπους αντιμετώπισης τους με σκοπό την ασφάλεια των παιδιών στο διαδίκτυο.

Τι είναι το διαδίκτυο:
Το διαδίκτυο είναι ένα μέσο μαζικής επικοινωνίας όπου πολλοί άνθρωποι όλων των ηλικιών απο όλα τα μέρη της γης μπορούν να επικοινωνήσουν , να παρακολουθήσουν τηλεόραση μέσω διαδικτύου , να παίξουν διαδικτυακά παιχνίδια και γενικά να επικοινωνήσουν μέσω προγραμμάτων SKYPE ΚΑΙ MSN . Επίσης έχουν την δυνατότητα να ψυχαγωγηθούν ακούγοντας τραγούδια να διαβάσουν βιβλία και να παρακολουθήσουν ταινίες πριν ακόμα αυτές έχουν προβληθεί στην τηλεόραση .

Μπορούν όμως και να κάνουν αγορές μέσω του διαδικτύου χρησημοποιώντας το ηλεκτρονικό εμπόριο και να παραγγείλουν είδη ρουχισμού ή ηλεκτρονικά είδη απο όποιο σημείο της χώρας τους ή γενικά της γης . Ακόμη και στην παιδεία το διαδίκτυο προσφέρει πολλές χρήσιμες εφαρμογές, όχι μόνο στους μαθητές και στους εκπαιδευτικούς, αλλά και σε π ολίτες που δεν μπορούν να μετακινηθούν   εύκολα, αλλά έχουν όρεξη για μάθηση .
Το Internet είναι ένα καταπληκτικό εργαλείο για τον άνθρωπο του 21ου αιώνα. Είναι το μέσο που παρέχει πολλές πληροφορίες και γνώσεις καθώς και ψυχαγωγία με πολλπλές εφαρμογές που καλύπτει την ικανοποίηση  κάθε ανάγκης της καθημερινής ζωής και δίνει δυνατότητα σύνδεσης όλο το 24ωρο.
Τα παιδιά χρησημοποιούν το διαδίκτυο και μπορούν να έχουν πρόσβαση σε παγκόσμιες βιλιοθήκες καθώς και τα μεγαλύτερα μουσεία στον κόσμο. Το διαδίκτυο αποτελεί πλέον αναγκαίο εφόδιο για κάθε νέο ο οποίος σπουδάζει καθώς και το εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να προσφέρει τις ανάλογες δυνατότητες στη μόρφωση. 

Τα παιδιά, λοιπόν, πρέπει να ενθαρρύνονται και να παρακινούνται να μάθουν όσο το δυνατόν καλύτερα το διαδίκτυο,με την καθοδήγηση των γονέων και των εκπαιδευτικών και να το χρησιμοποιούν υπεύθυνα και ωφέλιμα, για τα μαθήματά τους και αύριο την επιστήμη και την εργασία τους χωρίς όμως να γίνονται παιδιά ψηφιακά αναλφάβητα.
Προσωπικά δεδομένα και διαδίκτυο Η προστασία της προσωπικής ζωής και δεδομένων στο διαδίκυτο εξαρτάται απο τον κάθε χρήστη ο οποίος πρέπει να μη δημοσιοποιεί ποτέ τα προσωπικά του στοιχεία όπως το ονοματεπώνυμο, διεύθυνση, τηλέφωνα, το όνομα του σχολείου, πληροφορίες για φίλους και τα μέλη της οικογένειας και πολλά άλλα στοιχεία. 
Οι προσωπικοί του κωδικοί πρέπει να παραμένουν άγνωστοι ακόμα και απο τους στενούς του φίλου και χρειάζεται να υπάρχει ιδιαίτερη προσοχή στη δημοσίευση φωτογραφιών καθώς οι πληροφορίες στο διαδίκτυο διαδίδονται με απίστευτα γρήγορ η ταχύτητα και τις πιο πολλές   φορές είναι αδύνατη η διαγραφή τους.
Στη χώρα τα τελευταία χρόνια πληθαίνουν οι καταγγελίες για τη δημοσίευση φωτογραφιών χωρίς τη συγκατάθεση των εμφανιζόμενων σε αυτές. Πολλές είναι οι περιπτώσεις όπου ανήλικοι κλέβουν τις φωτογραφίες συμμαθητών τους και μετά από ειδική επεξεργασία, τα θύματα εμφανίζονται να πρωταγωνιστούν σε φωτογραφίες ή βίντεο ακατάλληλου περιεχομένου. Επίσης όσοι νέοι υποκύπτουν στον πειρασμό της αποστολής ακατάλληλων φωτογραφιών τους σε συντρόφους τους , σε στενούς φίλους ακόμα και σε <<κυνηγούς ταλέντων>> οι οποίοι υπόσχονται δόξα και φήμη, εύκολα διασύρονται στο διαδίκτυο και
πέφτουν θύματα εκφοβισμού. 
(Πηγή Βικιπαιδεια https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%94%CE %B9%CE%B1%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CF%84%CF%85%CE%B1%CE%BA%CF%8C %CF%82_%CE%B5%CE%BA%CF%86%CE%BF%CE%B2%CE%B9%CF%83%CE%BC %CF%8C%CF%82)
Αυτά τα περιστατικά αποτελούν μορφές παρενόχλησης   οποία είναι διαδεδομένες στο διαδίκτυο.
Η επιθετική συμπεριφορά, ο εκφοβισμός, η άσκηση εξουσίας και ψυχολογικής πίεσης, τα προσβλητικά μηνύματα, οι απειλές με τη χρήση πραγματικών ή παραποιημένων προσωπικών δεδομένων αποτελούν τα συνήθη φαινόμενα ηλεκτρονικής παρενόχλησης.

Τρόποι αντιμετώπισης για ασφαλή πρόσβαση στο διαδίκυτιο:
Στην περίπτωση που το θύμα βρίσκεται σε αδιέξοδο θα πρέπει να συγκεντρώσει όλα τα αποδεικτικά στοιχεία και απειλητικά μηνύματα στο email του καθώς και τις γραπτές συνομιλίες , τις φωτογραφίες και όλα τα απειλητικά μηνύματα γιατί αυτά θα βοηθήσουν στον εντοπισμό του δράστη. 

Στη συνέχεια, το θύμα της παρενόχλησης μπορεί να απευθυνθεί στην εταιρεία πάροχο του διαδικτύου, με την οποία συνεργάζεται, καθώς και στα αρμόδια Τμήματα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ελληνικής Αστυνομίας, που θα ζητήσουν απ’ τη Δικαιοσύνη την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών για να εντοπίσουν  και να  συλλάβουν τον δράστη. (Πηγή ελληνική αστυνομία http://www.astynomia.gr/images/stories/2015/2prak_syn.pdf)
Τα παιδιά να εντοπίσουν την παραπληροφόρηση. Τα παιδιά πρέπει να γνωρίζουν και να διασταυρώνουν τις πληροφορίες που συλλέγουν από το Διαδίκτυο με πληροφορίες από άλλες πηγές .

Οι γονείς είναι αναγκαίο να ζητήσουν από τα παιδιά να συμβουλευτούν και τους ίδιους. Πρέπει οι γονείς να μάθουν τα παιδιά τους να χρησιμοποιούν σωστά το διαδίκτυο και πιο συγκεκριμένα τις μηχανές αναζήτησης, ουσιαστικά θα πρέπει οι γονείς να μάθουν διευθύνσεις έγκυρες ώστε να τις μεταφέρουν στα παιδιά τους, για παράδειγμα μια ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια. Έτσι τα παιδιά θα έχουν πρόσβαση σε εναλλακτικές πηγές και μετά από κάποιο χρονικό διάστημα να έχουν την κρίση να αντιληφτούν την παραπληροφόρηση.

ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ

Συμβουλές για να παραμείνεις ασφαλής
- Δεν απαντάμε στα εκφοβιστικά μηνύματα. 

- Μπλοκάρουμε την πρόσβαση του αποστολέα. 

- Κρατάμε και αποθηκεύουμε τα μηνύματα ή τις συνομιλίες. Αυτό θα μας είναι χρήσιμο, εάν χρειαστεί ή εάν θελήσουμε να το καταγγείλουμε. 

- Δεν προωθούμε μηνύματα ή εικόνες και φωτογραφίες που θα μπορούσαν να  πληγώσουν τα συναισθήματα κάποιου. Έχουμε στο μυαλό μας ότι, εάν κάποιος μας στείλει ένα μήνυμα και το προωθήσουμε ή γελάσουμε με αυτό, στην ουσία γινόμαστε και εμείς μέρος του εκφοβισμού.

- Αναφέρουμε το πρόβλημά μας στους γονείς μας ή σε άλλους ενήλικους που εμπιστευόμαστε. Σε κάθε περίπτωση μπορούμε να απευθυνθούμε και στη γραμμή βοήθειας help-line όπου εξειδικευμένοι γιατροί και ψυχολόγοι με μεγάλη εμπειρία σε προβληματικές συμπεριφορές στο διαδίκτυο μπορούν να μας παρέχουν συμβουλές και υποστήριξη. (Πηγή Ηelp Line http://www.help-line.gr/)