ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΕΝΦΙΑ: Έως τις 21 Σεπτεμβρίου η ανάρτηση των εκκαθαριστικών - Οι ημερομηνίες πληρωμής




Τη Δευτέρα 20 Σεπτεμβρίου ή το αργότερο Τρίτη 21 Σεπτεμβρίου θα αναρτηθούν τα νέα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ στη νέα ιστοσελίδα της εφορίας για τους ιδιοκτήτες ακινήτων, όπως γνωστοποίησε ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, σύμφωνα με το OPEN.

Υπενθυμίζεται ότι ο ΕΝΦΙΑ εάν δεν εξοφληθεί εφάπαξ μπορεί να πληρωθεί σε 6 ισόποσες μηνιαίες δόσεις.


Οι ημερομηνίες πληρωμής των δόσεων του ΕΝΦΙΑ


Οι δόσεις του φόρου θα πρέπει να εξοφληθούν ως εξής:


-Η πρώτη δόση : 30 Σεπτεμβρίου 2021
– Η δεύτερη δόση: 29 Οκτωβρίου 2021
– Η τρίτη δόση: 30 Νοεμβρίου 2021
– Η τέταρτη δόση: 31 Δεκεμβρίου 2021
– Η πέμπτη δόση: 31 Ιανουαρίου 2022
– Η έκτη δόση: 28 Φεβρουαρίου 2022
 
Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι με νομοθετική ρύθμιση είχε δοθεί η δυνατότητα καταβολής της πρώτης και της δεύτερης δόσης μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Οκτωβρίου 2020, ωστόσο δεν έχει γνωστοποιηθεί ακόμη αν υπάρχει τέτοια πρόθεση από την ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών και να εφαρμοστεί κάτι τέτοιο και φέτος. Επίσης επισημαίνεται ότι ο φόρος μπορεί να εξοφληθεί μέσω των πιστωτικών καρτών των τραπεζών και σε 12 μηνιαίες άτοκες δόσεις .

Απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ

Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, από την υποχρέωση καταβολής του ΕΝΦΙΑ απαλλάσσονται πλήρως συγκεκριμένες κατηγορίες πολιτών. Αναλυτικά:

Οικογένειες που είναι τρίτεκνες ή πολύτεκνες ή περιλαμβάνουν ανάπηρα άτομα κατά ποσοστά 80% και άνω που πληρούν τις παρακάτω προϋποθέσεις:

α) Το «συνολικό ετήσιο καθαρό οικογενειακό εισόδημα» του προηγούμενου έτους δεν έχει υπερβεί τις 12.000 ευρώ, προσαυξημένο κατά 1.000 ευρώ για τον ή τη σύζυγο και κάθε εξαρτώμενο μέλος

β) Το σύνολο της επιφάνειας των κτισμάτων στα οποία κατέχουν δικαιώματα πλήρους ή ψιλής κυριότητας ή επικαρπίας ο υπόχρεος υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, η σύζυγος και τα εξαρτώμενα τέκνα της οικογένειάς του δεν υπερβαίνει τα 150 τετραγωνικά μέτρα.
-και οι πυρόπληκτοι υπό την προϋπόθεση ότι πληρούν τις παρακάτω προϋποθέσεις
-Τα κτίσματα να βρίσκονται σε περιοχές που θα κηρυχθούν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης λόγω της πυρκαγιάς
-Αποδεδειγμένα να έχουν ολοσχερώς καταστραφεί ή υποστεί λειτουργικές ζημιές που τα καθιστούν μη κατοικήσιμα.
Έκπτωση 50% στον ΕΝΦΙΑ

Σύμφωνα με τα έως τώρα δεδομένα, έκπτωση 50% στον ΕΝΦΙΑ θα έχουν οι ιδιοκτήτες ακινήτων που πληρούν τις παρακάτω προϋποθέσεις:
– Το «συνολικό ετήσιο καθαρό οικογενειακό εισόδημα» του προηγούμενου έτους δεν έχει υπερβεί τις 9.000 ευρώ, προσαυξημένο κατά 1.000 ευρώ για τον ή τη σύζυγο και για κάθε εξαρτώμενο μέλος της οικογένειας.
-Το σύνολο της επιφάνειας των κτισμάτων τα οποία κατέχει ο φορολογούμενος και τα λοιπά μέλη της οικογένειάς του δεν υπερβαίνει τα 150 τετραγωνικά μέτρα.
-Η συνολική αντικειμενική αξία των κτισμάτων και των εντός σχεδίων πόλεων οικοπέδων που κατέχει ο φορολογούμενος ή η οικογένειά του δεν υπερβαίνει τα 85.000 ευρώ αν πρόκειται για άγαμο, τα 150.000 ευρώ αν πρόκειται για έγγαμο χωρίς παιδιά και τα 200.000 ευρώ αν πρόκειται για έγγαμο με ένα ή δύο εξαρτώμενα τέκνα.Ποιες αλλαγές έρχονται στον ΕΝΦΙΑ το 2022
Σημαντικές αλλαγές έρχονται στον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ για το 2022, με στόχο ο φόρος να είναι δικαιότερος και παράλληλα η συντριπτική πλειονότητα των ιδιοκτητών ακινήτων να πληρώσουν χαμηλότερο Φόρο, όπως δήλωσαν πρόσφατα κυβερνητικοί αξιωματούχοι. Η σημαντικότερη αλλαγή που επέρχεται είναι ότι με την ενσωμάτωση του συμπληρωματικού φόρου στον κύριο φόρο, αποκαθίσταται ουσιαστικά μία σημαντική αδικία που επί χρόνια υπόκεινται όσοι έχουν περιουσία με αντικειμενική αξία άνω των 250.000 ευρώ. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι όλοι εκείνοι που έχουν μεγάλη ακίνητη περιουσία, θα απαλλαγούν πλήρως από τον επιπλέον φόρο που προκαλούσε ο συμπληρωματικός. Έτσι λοιπόν όσοι έχουν στην κατοχή τους ακίνητα μεγάλης αξίας, θα δουν – πιθανότατα – τους συντελεστές να αυξάνονται ανάλογα με την τιμή ζώνης της περιοχής στην οποία και βρίσκεται το ακίνητο.Τα βασικά σημεία, πάνω στα οποία θα στηρίζεται ο νέος ΕΝΦΙΑ:
– Θα υπολογιστεί με βάση της νέες αντικειμενικές αξίες που ανακοινώθηκαν προ μηνών και οι οποίες προσεγγίζουν τις εμπορικές και βάζουν τέλος σε ένα στρεβλό καθεστώς που ίσχυε για πολλά χρόνια.
– Καταργείται ο συμπληρωματικός φόρος και πλέον οι ιδιοκτήτες ακινήτων, που έχουν στην κατοχή τους ακίνητα αξίας άνω των 250.000 ευρώ δεν θα επιβαρύνονται με συμπληρωματικό φόρο όπως αυτός εφαρμόζεται σήμερα.
– Θα υπάρξει νέα κλίμακα με νέους συντελεστές. Οι τελευταίοι θα αυξάνονται προοδευτικά ανάλογα με την τιμή ζώνης. Η κλίμακα θα έχει περισσότερα κλιμάκια σε σχέση με την σημερινή και θα λαμβάνονται υπόψη οι συντελεστές παλαιότητας, ορόφου, μονοκατοικίας, πρόσοψης, βοηθητικών χώρων του ακινήτου.
– Οι εκπτώσεις που ισχύουν σήμερα και κυμαίνονται από 10% έως και 30% και είναι ανάλογες με το ύψος της ακίνητης περιουσίας θα ενσωματωθούν στον τελικό φόρο.
– Παραμένουν ως έχουν οι φοροαπαλλαγές για ευπαθείς ομάδες, οι οποίες και κυμαίνονται από 50% έως και 100%.
– Ο ΕΝΦΙΑ του 2022, θα εξοφληθεί σε περισσότερες δόσεις, 10 ή 12. Θα ξεκινήσει να πληρώνεται από τον Μάρτιο του 2022 και θα ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2022 ή τον Φεβρουάριο του 2023.

Πηγή: enikonomia.gr




Voucher 200 ευρώ: Αυτές είναι οι τρεις κατηγορίες δικαιούχων του νέου κύκλου

9/9/2021

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία υποβολής αιτήσεων για το Γ’ κύκλο του προγράμματος «Ψηφιακή Μέριμνα», μέσω του οποίου επιδοτείται, με voucher, η αγορά laptop, tablet, desktop από νέους.

Υπενθυμίζεται ότι μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 436.737 επιταγές (vouchers) δικαιούχων των Α’ και Β’ κύκλων. Ο Γ’ κύκλος, ωστόσο, έχει νέα κριτήρια καθώς απευθύνεται σε τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες και οικογένειες εξαρτώμενων τέκνων με αναπηρία.

Οι προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούν οι δικαιούχοι των voucher είναι οι εξής:

(α) Οι οικογένειες να είναι ήδη δικαιούχοι επιδόματος παιδιού ΟΠΕΚΑ του έτους 2020 της 2ης ή 3ης εισοδηματικής κατηγορίας. Έχουν δηλαδή υποβάλει αίτηση για το έτος 2020 (με καταληκτική προθεσμία τον Ιανουάριο του 2021) και έχει εκδοθεί για αυτούς αντίστοιχη εγκριτική πράξη, ενώ το ισοδύναμο οικογενειακό εισόδημά τους κυμαίνεται από 6.001€ – 15.000€. και ταυτόχρονα

(β1) να έχουν 3 ή περισσότερα εξαρτώμενα τέκνα (περιπτώσεις πολύτεκνων), είτε

(β2) να έχουν εξαρτώμενο τέκνο το οποίο είναι ήδη δικαιούχος επιδόματος ΟΠΕΚΑ για άτομα με αναπηρία, όπως προβλέπεται από τις διατάξεις της περ. ε της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 4520/2018 (περιπτώσεις ΑΜΕΑ).

Από τα παραπάνω εξαρτώμενα τέκνα δικαιούνται voucher όσα έχουν γεννηθεί κατά τα ημερολογιακά έτη 1996 έως και 2016 και σπουδάζουν σε μία από τις επιλέξιμες για το Πρόγραμμα βαθμίδες εκπαίδευσης.

Voucher 200 ευρώ: Η διαδικασία της αίτησης

Όπως συνέβη και στους πρώτους δύο κύκλους του προγράμματος, οι δικαιούχοι του Γ’ κύκλου θα λάβουν επιταγή 200 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο το οποίο έχει γεννηθεί κατά τα ημερολογιακά έτη 1996 έως και 2016 και πληροί τους όρους επιλεξιμότητας ως προς τη φοίτηση σε δημόσια εκπαιδευτική δομή στην Ελλάδα, για την αγορά τεχνολογικού εξοπλισμού (tablet, laptop, desktop).

Οι δικαιούχοι του Γ’ κύκλου του προγράμματος μπορούν να ενημερωθούν σχετικά με την «Ψηφιακή Μέριμνα» στην ιστοσελίδα www.digital-access.gov.gr και να υποβάλουν την αίτησή τους στην ηλεκτρονική πλατφόρμα https://beneficiary.digital-access.gov.gr/.

Αιτήσεις μπορούν να υποβάλλονται από τους δικαιούχους του Γ’ κύκλου του προγράμματος έως και την Παρασκευή 15 Οκτωβρίου 2021.

Μέχρι πότε γίνεται η χρήση των επιταγών

Αφού η αίτησή τους εγκριθεί, οι δικαιούχοι του Γ’ κύκλου θα λάβουν την επιταγή ή τις επιταγές τους μέσω της πλατφόρμας του προγράμματος, καθώς και με SMS στο κινητό τηλέφωνο το οποίο δήλωσαν στην αίτησή τους.

Οι επιταγές μπορούν να χρησιμοποιηθούν έως και τη 1 Νοεμβρίου 2021 για την αγορά εγκεκριμένου τεχνολογικού εξοπλισμού της επιλογής των δικαιούχων, από εγκεκριμένο προμηθευτή της επιλογής τους.

Τα Μητρώα Εγκεκριμένων Προμηθευτών και Εγκεκριμένου Εξοπλισμού είναι διαθέσιμα στην ιστοσελίδα www.digital-access.gov.gr.

Οι δικαιούχοι μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις επιταγές είτε για την κάλυψη του συνολικού κόστους του εξοπλισμού της επιλογής τους, είτε για την κάλυψη μέρους του συνολικού κόστους, εφόσον αυτό ξεπερνά την αξία των διαθέσιμων επιταγών.

Οι οικογένειες με περισσότερα από ένα ωφελούμενα τέκνα μπορούν να χρησιμοποιήσουν έως και τρεις επιταγές για την αγορά μίας μοναδικής συσκευής, εφόσον το επιθυμούν.


TOPONTIKI

Οι 18 e-αποδείξεις με έξτρα έκπτωση φόρου

17/8/2021

Εξτρα έκπτωση φόρου εισοδήματος που μπορεί να φθάσει έως 2.200 ευρώ τον χρόνο θα κερδίζουν οι φορολογούμενοι που θα πληρώνουν με ηλεκτρονικό χρήμα δικηγόρους, αρχιτέκτονες, υδραυλικούς, φωτογράφους και άλλες κατηγορίες επαγγελματιών.

Σύμφωνα με την εφημερίδα "Τα Νέα" το 30% του συνολικού ποσού που θα δαπανά ο φορολογούμενος θα εκπίπτει από το ετήσιο φορολογητέο εισόδημά του, με το ανώτατο ποσό της έκπτωσης από το εισόδημα να ανέρχεται στα 5.000 ευρώ. Παράλληλα, ιατρικά έξοδα τα οποία επίσης θα εξοφλούνται με κάρτες ή άλλα ηλεκτρονικά μέσα θα μετρούν διπλά στον υπολογισμό του ορίου 30% του εισοδήματος που θα πρέπει να καλύπτει ο φορολογούμενος με e-αποδείξεις. Σε αυτό το σχέδιο κατέληξε το υπουργείο Οικονομικών για την ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και ετοιμάζει τις νέες διατάξεις που θα περιληφθούν σε νομοσχέδιο το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή το φθινόπωρο. Συγκεκριμένα, όπως περιγράφεται στα κείμενα του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης, «για συγκεκριμένες κατηγορίες υπηρεσιών ελεύθερων επαγγελματιών στις οποίες το επίπεδο των ηλεκτρονικών πληρωμών είναι χαμηλό και συνεπώς αναμένεται υψηλή φοροδιαφυγή, θα αφαιρείται το 30% των εξόδων που πραγματοποιούνται μέσω ηλεκτρονικών πληρωμών για αυτές τις υπηρεσίες και έως 5.000 ευρώ από το φορολογητέο εισόδημα των ατόμων. Αυτό το μέτρο αναμένεται να έχει διάρκεια ισχύος έως και τέσσερα χρόνια».

Στη λίστα περιλαμβάνονται υπηρεσίες ψυκτικών – κλιματισμού, γραφεία τελετών, δικηγορικές υπηρεσίες, υπηρεσίες αρχιτέκτονα, προσωπικής φροντίδας και νοσηλείας, υπηρεσίες καθαρισμού και συντήρησης, παιδικής φροντίδας, λιμουζίνες και ταξί, καθαριστήρια, υπηρεσίες ενοικίασης σκαφών αναψυχής, υπηρεσίες συμβουλευτικής, φωτογράφοι και οικοδομικές εργασίες. Για τα ιατρικά έξοδα επιλέγεται άλλη οδός αποκάλυψης των συναλλαγών. Τα ιατρικά έξοδα «θα μετράνε διπλά στο όριο του 30% των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Αυτό δεν περιλαμβάνει φαρμακευτικά έξοδα ή έξοδα νοσηλείας. Αυτό το κίνητρο αναμένεται να μειώσει τη φοροδιαφυγή μεταξύ των ιατρών που παρέχουν ιατρικές υπηρεσίες πρώτου σταδίου, καθώς και να επιτρέψει στους ηλικιωμένους να φτάσουν το απαιτούμενο όριο 30% μέσω ηλεκτρονικών πληρωμών. Δεδομένου ότι τα ιατρικά έξοδα δεν μπορούν να αποφευχθούν, δηλαδή εξαρτώνται από την πραγματική ανάγκη του ασθενούς, είναι σκόπιμο να επιβληθεί η χρήση ηλεκτρονικών πληρωμών σε αυτόν τον τομέα, έτσι ώστε να μειωθεί η φοροδιαφυγή των ιατρών».

Το σχέδιο

Σύμφωνα με τη νέα ρύθμιση που ετοιμάζει το υπουργείο Οικονομικών: Θα αφαιρείται από το φορολογητέο εισόδημα κάθε φυσικού προσώπου το 30% των εξόδων που πραγματοποιεί κάθε χρόνο μέσω ηλεκτρονικών πληρωμών για υπηρεσίες που παρέχουν 18 κατηγορίες ελεύθερων επαγγελματιών, οι οποίοι βρίσκονται ψηλά στη λίστα της φοροδιαφυγής.

Το ποσό που θα εκπίπτει δεν θα μπορεί να υπερβαίνει τα 5.000 ευρώ. Το μέτρο αυτό θα έχει διάρκεια ισχύος έως και τέσσερα χρόνια.

Η έκπτωση φόρου

Οι φορολογούμενοι θα μπορούν να γλιτώνουν φόρο έως 450 ευρώ αν έχουν ετήσιο εισόδημα μέχρι 10.000 ευρώ, έως 1.100 ευρώ αν έχουν ετήσιο εισόδημα από 10.000 έως 20.000 ευρώ, έως 1.400 ευρώ για εισόδημα από 20.000 έως 30.000 ευρώ, έως 1.800 ευρώ για εισόδημα από 30.000 έως 40.000 ευρώ και έως 2.200 ευρώ αν το ετήσιο εισόδημά τους υπερβαίνει τα 40.000 ευρώ.

Τα έξοδα για επισκέψεις σε ιατρούς, οδοντιάτρους και κτηνιάτρους, εξετάσεις σε ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα και για άλλες ιατρικές υπηρεσίες, πλην της αγοράς φαρμάκων και της νοσηλείας σε νοσοκομεία, θα μετράνε διπλά για την κάλυψη του 30% του ετήσιου πραγματικού εισοδήματος με ηλεκτρονικές αποδείξεις. Για παράδειγμα, μια αμοιβή 100 ευρώ σε γιατρό λόγω επίσκεψης στο ιατρείο του, εάν πληρωθεί με κάρτα, θα υπολογίζεται ως δαπάνη 200 ευρώ για την κάλυψη του 30% του εισοδήματος με ηλεκτρονικά μέσα.


Ρεύμα: Kύμα ανατιμήσεων στα τιμολόγια μετά τον πρωτοφανή καύσωνα

5/8/2021

Σε εφαρμογή από σήμερα η ρήτρα χονδρεμπορικής από τη ΔΕΗ, ενώ αλλάζει ο τρόπος χρέωσης για το Οικιακό Τιμολόγιο Γ1 με τεράστιο αριθμό πελατών.
Κύμα ανατιμήσεων στα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας προβλέπεται να φέρει ο πρωτοφανής καύσωνας και η εκτίναξη της ζήτησης, η οποία για να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες ηλεκτροδότησης εντάσσει στο σύστημα όλο το παραγωγικό δυναμικό της χώρας και τις ακριβές μονάδες.

Τις τελευταίες μέρες που ο υδράργυρος σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, οι ανάγκες του ηλεκτρικού συστήματος σε φορτία ανέρχονται σε ημερήσια βάση σε 9.500 MW. Οι ανάγκες αυτές καλύπτονται από την εγχώρια παραγωγή που είναι ο λιγνίτης, το φυσικό αέριο, τα υδάτινα αποθέματα (υδροηλεκτρικές μονάδες) αλλά και τις ΑΠΕ, σε μικρότερη όμως κλίμακα καθώς λόγω της άπνοιας στο σύστημα δεν συμμετέχει το αιολικό δυναμικό. Και φυσικά από εισαγωγές που συνεισφέρουν σταθερά από τις αρχές της εβδομάδας σε ημερήσια βάση περί τα 1.500 MW.

Η χρήση από τη ΔΕΗ του λιγνίτη και του φυσικού αερίου συνθέτουν δύο πηγές ενέργειας με τεράστιο κόστος κυρίως λόγω των ρύπων και των αυξημένων διεθνών τιμών που έχει ως αποτέλεσμα την εκτίναξη της Μέσης Τιμής Εκκαθάρισης της Αγοράς που από περίπου 50 ευρώ/MWh στις αρχές του έτους έφτασε χθες Τετάρτη 4 Αυγούστου στα 185,59 ευρώ/MWh.

Για σήμερα υπολογίζεται να υποχωρήσει στα 164,52 ευρώ/MWh, με την Ελλάδα να εμφανίζει σταθερά τις τελευταίες μέρες το υψηλότερο κόστος στην Ευρώπη και με χώρες όπως η Βουλγαρία και η Ρουμανία αλλά και οι Ιταλία, Ισπανία και Πορτογαλία να βρίσκονται εξίσου στην κόκκινη ζώνη.

Όπως παραδέχονται παράγοντες της αγοράς, το αυξημένο κόστος οι παραγωγοί θα μετακυλήσουν στην προμήθεια με αποτέλεσμα τα επόμενα τιμολόγια ρεύματος να επιβαρυνθούν με τα υψηλά κόστη χονδρεμπορικής.

Ερωτηθείς τις προηγούμενες ημέρες εάν και πόσο θα αυξηθούν οι τιμές στα τιμολόγια ρεύματος ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος, κ. Κώστας Σκρέκας, απάντησε ότι αυτό εξαρτάται από «το πόσο η κάθε εμπορική εταιρεία, κάθε προμηθευτική εταιρεία θα μπορέσει να απορροφήσει κομμάτι αυτής της αύξησης στις χονδρικές τιμές ενέργειας».

Δείτε τις δηλώσεις του υπουργού (για τις αυξήσεις στα τιμολόγια στο 09:29” του βίντεο)




Μετά τους ιδιώτες παραγωγούς και προμηθευτές, την σκυτάλη παίρνει από σήμερα 5 Αυγούστου και η ΔΕΗ, η οποία ξεκινά να ενσωματώνει στα τιμολόγιά της τη ρήτρα που θα βασίζεται στην χονδρεμπορική τιμή ρεύματος, αντικαθιστώντας τη ρήτρα CO2, την οποία ανέσυρε από τα συρτάρι της τον περασμένο Μάιο λόγω του ράλι του διοξειδίου του άνθρακα που έχει σκαρφαλώσει στα 55 ευρώ ο τόνος.

Η ρήτρα Αναπροσαρμογής Χρεώσεων Προμήθειας, θα εφαρμοσθεί στα παλιότερα οικιακά τιμολόγια (Γ1, Γ1Ν) της εταιρείας και δεν θα ισχύσει στα νεότερα προγράμματα «ΔΕΗ myHome Enter» και «ΔΕΗ myHome Enter+» καθώς και στα επαγγελματικά τιμολόγια της χαμηλής τάσης (Γ21, Γ22 και Γ23).


Προσωπικός αριθμός Πολίτη: Έρχεται ο 12ψήφιος που θα αντικαταστήσει ΑΦΜ και ΑΜΚΑ

25/7/2021



Ο Προσωπικός αριθμός Πολίτη είναι ουσιαστικά μια νέα ταυτότητα που θα αντικαταστήσει τη σημερινή ταυτότητα αλλά και τον ΑΦΜ και τον ΑΜΚΑ.
 
Η κυβέρνηση με στόχο να περιορίσει την γραφειοκρατία αλλά και τη φοροδιαφυγή, προετοιμάζεται να εισάγει μέσω του Σχεδίου «Ελλάδα 2.0» τον «Προσωπικό Αριθμό Πολίτη», ουσιαστικά μια νέα ταυτότητα που οπτικά θα μοιάζει με το δίπλωμα οδήγησης, ωστόσο θα έχει πολλές περισσότερες δυνατότητες.

Η νέα αυτή ταυτότητα, θα αντικαταστήσει τη σημερινή ταυτότητα αλλά και τον ΑΦΜ και τον ΑΜΚΑ, ενώ στοχεύει μεταξύ άλλων στις «εύκολες συναλλαγές» με τις δημόσιες υπηρεσίες μέσω των ψηφιακών «εργαλείων».

 Κυβερνητικά στελέχη κάνουν λόγο για μια σημαντική μεταρρύθμιση που θα απλοποιήσει τις συναλλαγές με το κράτος, αυτοματοποιώντας διαδικασίες, δεδομένου ότι στο εγγύς μέλλον ο «Προσωπικός Αριθμός» θα είναι ο αποκλειστικός αριθμός που κάθε πολίτης θα κληθεί να χρησιμοποιήσει για τη συντριπτική πλειονότητα των συναλλαγών του με τον δημόσιο τομέα.

Πρόκειται για την πρώτη απόπειρα ενιαίας ταυτοποίησης των πολιτών, διασταυρώνοντας τα στοιχεία βάσει ονοματεπωνύμου, ημερομηνίας γέννησης, πατρωνύμου, μητρωνύμου κ.λπ.

Το μήνυμα που θέλει να περάσει το Μέγαρο Μαξίμου είναι ότι πέραν της διαχείρισης της πανδημικής κρίσης η κυβέρνηση προωθεί μια σειρά μεταρρυθμίσεων που αλλάζουν την καθημερινή ζωή των πολιτών προς το καλύτερο.

Αυτοματοποίηση της αναγνώρισης


Η παροχή αυτού του αριθμού σε κάθε πολίτη θα συμβάλει στην απλούστευση και αυτοματοποίηση της αναγνώρισης τους, ενώ παράλληλα θα διευκολύνει τη διαλειτουργικότητα ανάμεσα στα διάφορα κυβερνητικά συστήματα.

Στο κέντρο των συναλλαγών θα βρίσκεται η Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr) και το χρονοδιαγραμμα για την υλοποίηση αυτού του σχεδίου

καλύπτει την επόμενη διετία.

Η διαδικασία


Σε πρώτη φάση ο Προσωπικός Αριθμός θα έχει τα 9 ψηφία του σημερινού ΑΦΜ, τον οποίο σταδιακά θα αντικαταστήσει. Στη συνέχεια, ωστόσο, θα προστεθούν τρία επιπλέον αριθμητικά στοιχεία. Επομένως, ο Προσωπικός Αριθμός, που θα χρησιμοποιείται για όλες τις συναλλαγές με το Δημόσιο, θα είναι 12ψήφιος.

Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, είχε εξηγήσει ότι «Οι υπηρεσίες που αφορούν τη χρήση ΑΜΚΑ, τη χρήση ΑΦΜ, τη χρήση αριθμού δελτίου ταυτότητας, εν τέλει θα είναι όλα αυτά με έναν αριθμό και μόνο. Ενοποιεί την εξυπηρέτηση του πολίτη στον γκισέ στην επαφή του με το Δημόσιο».

Ο Προσωπικός Αριθμός χορηγείται στα φυσικά πρόσωπα σύμφωνα με τη διαδικασία και το χρονοδιάγραμμα που ορίζεται στο προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 107. Με την διαδικασία αυτή χορηγείται ο Π.Α. και σε όσα φυσικά πρόσωπα έχει χορηγηθεί Α.Φ.Μ. ή/και Α.Μ.Κ.Α.

Στο σχετικό νόμο (4727/2020) τονίζεται επίσης ότι ο Προσωπικός Αριθμός δεν μεταβάλλεται και απενεργοποιείται με τον θάνατο ή την κήρυξη σε αφάνεια του φυσικού προσώπου. Ο Προσωπικός Αριθμός θα χορηγείται υποχρεωτικά σε κάθε φυσικό πρόσωπο. Η ταυτοποίηση των στοιχείων για τον Προσωπικό Αριθμό θα γίνει μέσω της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης.

newsbomb


Νέες αντικειμενικές: Κερδισμένοι και χαμένοι – Αλλαγές στους συντελεστές του ΕΝΦΙΑ

Αλλαγές στους συντελεστές του ΕΝΦΙΑ, ώστε να μην προκύψουν επιβαρύνσεις το 2022 για τους ιδιοκτήτες ακινήτων, φέρνουν οι νέες τιμές ζώνης που ανακοινώθηκαν χθες από το οικονομικό επιτελείο.

Σύμφωνα με υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, θα γίνουν οι αναγκαίες αναπροσαρμογές στον φόρο ακινήτων με ουδέτερο δημοσιονομικό αποτέλεσμα, με στόχο να μην προκύψει αύξηση φορολογικής επιβάρυνσης για τους φορολογουμένους.

Ουσιαστικά ο ΕΝΦΙΑ θα σχεδιαστεί από την αρχή έτσι ώστε να αποφευχθεί η αύξηση του κύριου φόρου αλλά και του συμπληρωματικού φόρου που καταβάλλουν οι ιδιοκτήτες με ακίνητη περιουσία άνω των 250.000 ευρώ. Στην περίπτωση που η κυβέρνηση δεν αλλάξει τους συντελεστές του ΕΝΦΙΑ, οι φόροι που θα κληθούν να πληρώσουν οι ιδιοκτήτες θα ξεπεράσουν κάθε προηγούμενο, με ισχυρό το ενδεχόμενο πολλοί από τους φορολογουμένους να μην καταφέρουν να πληρώσουν τον φόρο που τους αναλογεί.

Για παράδειγμα, ιδιοκτήτης διαμερίσματος 100 τ.μ. στην Αργυρούπολη. Το διαμέρισμα είναι 4 ετών, πρώτου ορόφου, με μία πρόσοψη. Ο ΕΝΦΙΑ σήμερα ανέρχεται στο ποσό των 568 ευρώ. Με την αναπροσαρμογή της τιμής ζώνης εφόσον δεν αλλάξουν οι συντελεστές, ο φόρος θα φθάσει στα 757 ευρώ.
Ωστόσο, για ορισμένους ιδιοκτήτες ακινήτων που σήμερα υποφορολογούνται, τα ακίνητα των οποίων βρίσκονται στις νέες περιοχές που εντάσσονται στο σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας των ακινήτων, θα υπάρξουν αυξήσεις στον ΕΝΦΙΑ. Σήμερα τα ακίνητα των ανωτέρω, κυρίως σε τουριστικές περιοχές της χώρας, φορολογούνται ως αγροτεμάχια και έτσι η αξία μιας βίλας, για παράδειγμα, στη Μύκονο είναι μικρότερη από ένα διαμέρισμα στην οδό Πατησίων.

Οπως ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας, η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών διευρύνει τη φορολογητέα βάση και επιτρέπει τη δικαιότερη κατανομή των φορολογικών βαρών επί της ακίνητης περιουσίας, ιδίως μέσω του ΕΝΦΙΑ.

«ΕΝΦΙΑ ο οποίος αναδιαμορφώνεται, χωρίς να αυξάνεται το συνολικό δημοσιονομικό ποσό που αναμένεται να αποφέρει. Ετσι, οι όποιες μεταβολές και οι αυξήσεις στις αντικειμενικές αξίες δεν θα μεταφραστούν αυτομάτως σε αυξήσεις του ΕΝΦΙΑ, αφού οι συντελεστές υπολογισμού του φόρου θα προσαρμοστούν στις μεταβολές των αντικειμενικών αξιών. Συνεπώς, δεν θα προκύψουν επιβαρύνσεις για τη μεσαία τάξη και για τη μεγάλη πλειοψηφία των ιδιοκτητών ακινήτων, ακόμα και αν αυξηθούν οι αντικειμενικές αξίες. Θα επιβαρυνθούν όμως κατοικίες σε περιοχές της χώρας που υποφορολογούνταν. Και αυτός ο δημοσιονομικός χώρος θα αξιοποιηθεί πλήρως για την περαιτέρω μείωση της φορολογίας ακινήτων, ιδιαίτερα χαμηλής και μεσαίας αξίας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός.

Σήμερα, για παράδειγμα, μια βίλα αξίας 3,5-4 εκατ. ευρώ στη νότια πλευρά της Μυκόνου, επιφάνειας 500 τ.μ., βαρύνεται με ετήσιο ΕΝΦΙΑ μόλις 1.350 ευρώ, δηλαδή 2,7 ευρώ ανά τ.μ., όταν σε περιοχές του κέντρου, όπως η Κυψέλη, με τιμές πώλησης διαμερισμάτων 40.000-70.000 ευρώ, το αντίστοιχο ποσό κυμαίνεται μεταξύ 3,5-3,7 ευρώ ανά τ.μ. Σε αυτές τις περιπτώσεις ο ΕΝΦΙΑ θα αυξηθεί υπέρμετρα, καθώς οι νέες τιμές για ακίνητα που ήταν εκτός του αντικειμενικού προσδιορισμού αυξάνονται άνω του 200%.

Το σενάριο του 2022
Οπως επισήμανε ο κ. Σταϊκούρας, σε συνάρτηση με τον διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο και τα δεδομένα της οικονομίας την επόμενη περίοδο, θα εξεταστεί το ενδεχόμενο περαιτέρω μείωσης της φορολόγησης της ακίνητης περιουσίας, σε συνέχεια της μεσοσταθμικής μείωσης του ΕΝΦΙΑ κατά 22%, η οποία τέθηκε σε ισχύ από το 2019. Εφόσον λοιπόν διαπιστωθεί ότι υπάρχουν δημοσιονομικά περιθώρια, η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε μεσοσταθμική μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 8% για το 2022. Σημειώνεται ότι η ΑΑΔΕ έχει ξεκινήσει να «τρέχει» τους υπολογισμούς για τον ΕΝΦΙΑ του 2022, ενώ ο φόρος που θα προκύψει θα αποπληρωθεί σε περισσότερες από τις υφιστάμενες 6 δόσεις, πιθανόν σε 10 δόσεις.

 Οι 20 φόροι που επηρεάζονται από τις αλλαγές
Η εκτίναξη των τιμών ζώνης σε χιλιάδες περιοχές της χώρας αναμένεται να οδηγήσει σε έκρηξη των μεταβιβάσεων από σήμερα και μέχρι το τέλος του έτους. Στο επίκεντρο βρίσκονται κυρίως περιοχές του κέντρου της Αθήνας, τουριστικές περιοχές καθώς και παραλιακές ζώνες της περιφέρειας που σήμερα υποφορολογούνται.

Οσοι λοιπόν σκέφτονται να αγοράσουν ή να πωλήσουν ακίνητο θα πρέπει να το πράξουν αμέσως μετά την ανακοίνωση των νέων τιμών ζώνης, που θα τεθούν σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2022. Σε όσες περιοχές αυξηθούν οι τιμές υπάρχει περιθώριο έξι μηνών ώστε οι ενδιαφερόμενοι να προχωρήσουν στην αγορά ακινήτου, ενώ αντίθετα σε όσες περιοχές μειωθούν οι τιμές οι υποψήφιοι αγοραστές θα πρέπει να περιμένουν την εφαρμογή των μειωμένων τιμών ώστε να καταβάλουν και μικρότερο φόρο μεταβίβασης.

Οι περισσότεροι φορολογούμενοι θα διαπιστώσουν το νέο έτος ότι ο λογαριασμός του ηλεκτρικού ρεύματος θα είναι «τσιμπημένος». Αυτό δεν θα οφείλεται σε αύξηση του ηλεκτρικού ρεύματος, αλλά του τέλους ακίνητης περιουσίας που θα αυξηθεί σημαντικά, επιβαρύνοντας το 55% των ιδιοκτητών ακινήτων. Επίσης, παρά το γεγονός ότι ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε ότι δεν θα υπάρξουν αυξήσεις στον ΕΝΦΙΑ, σε όσους σήμερα υποφορολογούνται ο ΕΝΦΙΑ θα είναι τουλάχιστον διπλάσιος.

Εκτός από τους δύο ανωτέρω φόρους, οι νέες τιμές συμπαρασύρουν δεκάδες φόρους που επιβάλλονται σήμερα στα ακίνητα. Ο ΦΠΑ, ο φόρος μεταβίβασης, οι φόροι κληρονομιάς, δωρεάς και γονικής παροχής είναι μερικοί από αυτούς. Ειδικότερα, η αναπροσαρμογή των νέων τιμών ζώνης θα οδηγήσει σε αυξήσεις αλλά και μειώσεις στους παρακάτω φόρους:

1. Ο κύριος ενιαίος φόρος ιδιοκτησίας ακινήτων (ΕΝΦΙΑ), ο οποίος επιβάλλεται με βάση κλίμακες βασικού ποσού φόρου ανά τ.μ. ακινήτου ανάλογα με το ύψος της τιμής ζώνης ανά τ.μ. που ισχύει στην περιοχή κάθε ακινήτου.

2. Ο συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ φυσικών προσώπων, ο οποίος επιβάλλεται επί του αθροίσματος των φορολογητέων αξιών των κτισμάτων και των εντός σχεδίων πόλεων εδαφικών εκτάσεων που κατέχει κάθε φυσικό πρόσωπο, εφόσον το άθροισμα αυτό υπερβαίνει τις 250.000 ευρώ. Και στον φόρο αυτό θα γίνουν παρεμβάσεις ώστε να μην προκύψουν υπέρμετρες αυξήσεις επιβαρύνσεων στις περιοχές όπου οι φορολογητέες αξίες των ακινήτων, λόγω της ισχύος των νέων τιμών ζώνης, θα έχουν εκτιναχθεί στα ύψη.

3. Ο φόρος μεταβίβασης ακινήτων (ΦΜΑ), ο οποίος υπολογίζεται με 3% επί της αντικειμενικής αξίας κάθε πωλούμενου ακινήτου και επιβαρύνει τον αγοραστή.

4. Ο ΦΠΑ 24% που επιβάλλεται στις πωλήσεις νεόδμητων κτισμάτων που δεν αποτελούν πρώτη κατοικία.

5. Ο φόρος χρησικτησίας κτισμάτων.

6. Ο φόρος ανταλλαγής – συνένωσης οικοπέδων.

7. Ο φόρος διανομής ακινήτων.

8. Το τέλος ακίνητης περιουσίας (ΤΑΠ), που επιβάλλεται υπέρ των δήμων μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος και υπολογίζεται με συντελεστές κλιμακούμενους από 0,25‰ έως 0,35‰ επί των αντικειμενικών τιμών ζώνης των ηλεκτροδοτούμενων κτισμάτων.

9. Ο δημοτικός φόρος που επιβαρύνει τις μεταβιβάσεις ακινήτων (υπολογίζεται με ποσοστό επί του φόρου μεταβίβασης).

10. Το πρόσθετο τέλος μεταγραφής συμβολαίων.

11. Ο φόρος δωρεάς ακινήτων, ο οποίος υπολογίζεται με αφορολόγητο όριο 150.000 ευρώ και συντελεστές 1%-10% για δωρεές προς συζύγους, τέκνα ή εγγόνια, με αφορολόγητο όριο 30.000 ευρώ και συντελεστές 5%-20% για δωρεές προς λοιπούς συγγενείς δευτέρου βαθμού και με αφορολόγητο όριο 6.000 ευρώ και συντελεστές 20% έως 40% για δωρεές προς λοιπούς συγγενείς και μη συγγενείς.

12. Ο φόρος γονικής παροχής ακινήτων, ο οποίος υπολογίζεται με αφορολόγητα όρια και συντελεστές όμοια με του φόρου δωρεάς.

13. Ο φόρος κληρονομιάς ακινήτων, ο οποίος υπολογίζεται με αφορολόγητα όρια και συντελεστές όμοια με του φόρου δωρεάς.

14. Το τέλος εγγραφής ακινήτων στο κτηματολόγιο.

15. Τα πολεοδομικά πρόστιμα διατήρησης αυθαίρετων κτισμάτων.

16. Τα πολεοδομικά πρόστιμα κατασκευής νέων αυθαιρέτων.

17. Οι εισφορές σε γη και χρήμα για την ένταξη ακινήτων στα σχέδια πόλεων.

18. Ο ειδικός φόρος ακινήτων 15% που επιβάλλεται στις υπεράκτιες εταιρείες ακινήτων.

19. Ο φόρος επί των τεκμαρτών εισοδημάτων τα οποία προσδιορίζονται βάσει των τεκμηρίων διαβίωσης των κατοικιών των φυσικών προσώπων.

20. Ο φόρος επί του τεκμαρτού εισοδήματος από ιδιοχρησιμοποίηση επαγγελματικής στέγης και από δωρεάν παραχώρηση κατοικίας.




Σε ποιες περιοχές ενισχύονται οι τιμές ζώνης και πού μειώνονται


Αυξάνονται οι τιμές ζώνης στο κέντρο της Αθήνας, στα νότια προάστια και στις νησιωτικές περιοχές, οι οποίες πλέον εξισώνονται σε σημαντικό βαθμό με τις εμπορικές τιμές. Οπως ανέφερε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Οικονομικών Χρ. Τριαντόπουλος, με βάση την ΤτΕ, η αύξηση του δείκτη για την Αθήνα διαμορφώνεται στο 22,3% για την περίοδο 2017-2020. Πρόκειται για ρυθμό μεταβολής που κινείται στα ίδια επίπεδα με την εικόνα που προκύπτει για την Αττική μέσα από την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών, αφού ο μέσος όρος της μεταβολής των τιμών των ζωνών σε σχέση με τις προηγούμενες διαμορφώνεται στο +23%. Πρόκειται, λοιπόν, για μεταβολές που ωθούν στη σύγκλιση αντικειμενικών και εμπορικών αξιών.

Στις νέες ζώνες (νέες εντάξεις και επεκτάσεις), οι οποίες ανέρχονται σε 3.643 (26% των συνολικών ζωνών του συστήματος), που μέχρι πρότινος ήταν εκτός του συστήματος των αντικειμενικών αξιών και λάμβαναν τη χαμηλότερη τιμή ζώνης της δημοτικής ενότητας ή του δήμου ή της περιφερειακής ενότητας, εντοπίζονται σημαντικές μεταβολές.

Μεγάλη αύξηση, κατά 229%, εντοπίζεται σε τρεις ζώνες της Μυκόνου, καθώς υπολογίζονταν μέχρι σήμερα με τιμή 1.200 ευρώ και η τελική τιμή τους διαμορφώνεται πλέον σε 3.800 και 3.950 ευρώ, ενώ σημαντικές αυξήσεις εντοπίζονται σε ζώνες περιοχών, μεταξύ άλλων, όπως το Λαγονήσι, από 750 σε 1.450 ευρώ (αύξηση 93%), το Μαρούσι, από 1.300 σε 2.000 ευρώ (αύξηση 54%), το Χαλάνδρι, από 1.250 σε 1.900 ευρώ (αύξηση 52%), η Κέρκυρα, από 1.050 σε 1.600 ευρώ (αύξηση 52%), η Νέα Αλικαρνασσός, από 650 σε 900 ευρώ (αύξηση 38%).

Επίσης, στην Ιθάκη αυξάνονται από 600 σε 2.100 ευρώ (αύξηση 250%), στη Ρόδο από 700 σε 2.100 ευρώ (αύξηση 200%), στην Κω από 650 σε 1.350 ευρώ (αύξηση 108%), στην Κασσάνδρα Χαλκιδικής από 800 σε 1.550 ευρώ (αύξηση 94%), στην Κεφαλονιά από 700 σε 1.250 ευρώ (αύξηση 79%), στη Χερσόνησο Ηρακλείου από 600 σε 1.050 ευρώ (αύξηση 75%), στην Ανάβυσσο από 1.050 σε 1.700 (αύξηση 62%), στη Σκαφιδιά Ηλείας από 650 σε 950 ευρώ (αύξηση 46%) και στην Πάτμο από 650 σε 900 ευρώ (αύξηση 38%).

Παράλληλα, υπάρχουν και πολλές περιοχές όπου μειώθηκαν οι τιμές ζώνης σε σχέση με την τιμή που οριζόταν εκτός του συστήματος των αντικειμενικών αξιών, καθώς με τις εισηγήσεις των πιστοποιημένων εκτιμητών προσεγγίστηκαν με μεγαλύτερη ακρίβεια τα χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής. Ειδικότερα, από τις ζώνες των νέων εντάξεων, μείωση της τιμής εμφανίζουν 1.509 ζώνες, δηλαδή το 43% των νέων εντάξεων, η οποία διαμορφώνεται κατά μέσον όρο σε 18%. Μειώσεις εντοπίζονται σε ζώνες περιοχών όπως η Φλώρινα, από 600 σε 300 ευρώ (μείωση 50%), η Χίος, από 800 σε 450 ευρώ (μείωση 44%), οι Πρέσπες, από 600 σε 400 ευρώ (μείωση 33%), το Αμύνταιο, από 600 σε 450 ευρώ (μείωση 25%), και η Ορεστιάδα, από 500 σε 400 ευρώ (μείωση 20%).

Στις 10.165 ζώνες του αντικειμενικού συστήματος η τάση που εμφανίζεται από τις εισηγήσεις των πιστοποιημένων εκτιμητών είναι ανοδική, μάλιστα σε 6.105 ζώνες υπάρχει αύξηση κατά μέσον όρο 18%. Αυξήσεις, μέσα από τη διαδικασία υποβολής εισηγήσεων από τους πιστοποιημένους εκτιμητές, εντοπίζονται σε ζώνες περιοχών όπως η Σαντορίνη, από 1.100 σε 2.250 ευρώ (αύξηση 105%), το κέντρο της Αθήνας, από 1.850 σε 3.600 ευρώ (αύξηση 95%), το Ναύπλιο, από 1.300 σε 2.200 ευρώ (αύξηση 69%), το Παλαιό Φάληρο, από 1.650 σε 2.750 ευρώ (αύξηση 67%), η Βουλιαγμένη, από 2.400 σε 3.850 ευρώ (αύξηση 60%), η Γλυφάδα, από 1.650 σε 2.550 ευρώ (αύξηση 55%), και το Ελληνικό, από 1.700 σε 2.200 ευρώ (αύξηση 29%).
Αμετάβλητες παραμένουν 2.729 ζώνες, συνιστώντας το 27% των υφισταμένων, ενώ μείωση παρουσιάζουν 1.331 ζώνες (το 13% των υφισταμένων), η οποία ανέρχεται κατά μέσον όρο σε 11%.

Μειώσεις εντοπίζονται σε ζώνες περιοχών όπως τα Φάρσαλα, από 500 σε 250 ευρώ (μείωση 50%), η Νάξος, από 800 σε 500 ευρώ (μείωση 38%), τα Ανω Λιόσια, από 650 σε 450 ευρώ (μείωση 31%), η Δωδώνη Ιωαννίνων, από 550 σε 400 ευρώ (μείωση 27%), η Κόνιτσα, από 600 σε 450 ευρώ (μείωση 25%), και τα Δερβενοχώρια Βοιωτίας, από 500 σε 400 ευρώ (μείωση 20%).

Καθημερινή

Τέλος χαρτονομίσματα και κέρματα: Μόνο έτσι θα πληρώνουμε πλέον

Μέσα στον χρόνο αναμένεται να αποφασίσουν οι υπουργοί οικονομικών της Ευρωζώνης, αν και πότε θα προχωρήσει το εγχείρημα του «ψηφιακού ευρώ» που φιλοδοξεί να αλλάξει το νομισματικό τοπίο και την καθημερινή ζωή εκατομμυρίων πολιτών.

Το θέμα συζητήθηκε για δεύτερη φορά σε επίπεδο υπουργών οικονομικών της Ευρωζώνης την Παρασκευή.


Ο πρόεδρος του συμβουλίου, ο Ιρλανδός υπουργός οικονομικών κ. Πασκάλ Ντόναχιου τόνισε ότι η εργασία που έχουν αναλάβει από κοινού η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για να καταλήξουν σε ένα ολοκληρωμένο μοντέλο για το κρυπτονόμισμα της Ευρωζώνης με βάση το ευρώ, αναμένεται να ολοκληρωθεί σε ένα διάστημα 2- 3 μηνών.

Μόλις υπάρξει ένα αξιόπιστο «μοντέλο» για το ψηφιακό ευρώ τότε θα αποφασίσουμε «αν και πότε» θα προχωρήσει η υλοποίηση του, είπε ο Πρόεδρος του συμβουλίου των υπουργών οικονομικών της Ευρωζώνης.


Δεν έκρυψε πάντως την επιφύλαξή του για το όλο εγχείρημα, σημειώνοντας ότι πρόκειται για μια πολύ σύνθετη και δύσκολη διαδικασία.

Ενδεικτικά ανέφερε ότι θα πρέπει να γίνουν αλλαγές στη Συνθήκη έκδοσης και κυκλοφορίας του Ευρώ και να αναληφθούν πολιτικές δεσμεύσεις από τα κράτη μέλη για την υιοθέτηση και ενσωμάτωση του ψηφιακού ευρώ.

Σημείωσε επίσης τα πολλά δύσκολα τεχνικά θέματα που θα πρέπει λυθούν, όπως η ασφάλεια δεδομένων και συναλλαγών, η χρηστικότητας και η αξιοπιστία του συστήματος διαχείρισης, η συμβατότητα του με συναλλαγές εκτός της Ευρωζώνης και η εξασφάλιση ότι δεν θα γίνει διέξοδος για την νομιμοποίηση χρημάτων από παράνομες συναλλαγές όπως άλλα κρυπτονομίσματα.

Η ψηφιοποίηση του ευρώ ως ένα «σταθερό κρυπτονόμισμα», δηλαδή ως ένα ψηφιακό νόμισμα που θα συνεχίζει να διέπεται σε ότι αφορά την έκδοση και την διαχείριση του από την ΕΚΤ και όχι όπως τα γνωστά πια κρυπτονομίσματα (bitcoin, binance κτλ ) μόνο από τον κανόνα της προσφοράς και της ζήτησης, έχει διπλό στόχο.

Να κάνει ένα ψηφιακό άλμα που θα διατρέξει και τα 19 κράτη μέλη της Ευρωζώνης και τους εμπορικούς τους εταίρους και να μειώσει σημαντικά το κόστος των μεγάλων εμπορικών, αλλά και των καθημερινών συναλλαγών των ευρωπαίων πολιτών.

Παρά τα αυτονόητα οφέλη του, η υλοποίηση του αν τελικά αποφασιστεί δεν θα είναι ούτε εύκολη ούτε και γρήγορη, αφού για περίπου 16 μήνες παρά τις καλές προθέσεις όλων κανείς ακόμη δεν μπορεί να εξηγήσει τι και πώς θα είναι και θα λειτουργεί το ψηφιακό ευρώ.

Η όλη προσπάθεια έχει ξεκινήσει από το Δεκέμβριο του 2019, όταν το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και η Επιτροπή εξέδωσαν κοινή δήλωση σχετικά με τα «σταθερά κρυπτονομίσματα». Στη δήλωση επισημαίνονται οι ευκαιρίες που προσφέρουν τα σταθερά κρυπτονομίσματα για φθηνές και γρήγορες πληρωμές, αλλά και οι προκλήσεις και οι κίνδυνοι που αυτά συνεπάγονται.

Στην πρώτη συζήτηση που έκανε το Eurogroup για το θέμα στις 3 Νοεμβρίου του 2020, δεν ελήφθη καμμία απόφαση καθώς δεν υπήρχε παρά μόνο η ιδέα του ψηφιακού ευρώ. Τούτο διότι το έργο που είχε αναλάβει η ΕΚΤ και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να πειραματιστούν και να προτείνουν μια μορφή κρυπτονομίσματος δεν είχε ολοκληρωθεί.

Στις 22 Μαρτίου απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου επικροτούσε τη δημιουργία του ψηφιακού ευρώ, αλλά επεσήμαινε τις προκλήσεις και τους κινδύνους και ζητούσε με την σειρά του από την ΕΚΤ μια τελική μορφή του εγχειρήματος. Παράλληλα ζητούσε και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτάσεις για την θεσμοθέτηση και τη λειτουργία του.

Ψηφιακό ευρώ: Η πανδημία επισπεύδει τις εξελίξεις

Η παράταση της πανδημίας και η ολοένα αυξανόμενη χρήση ηλεκτρονικών και ανέπαφων πληρωμών, αλλά και ταχύτατη ανάπτυξη των κρυπτονομισμάτων αποτέλεσαν τον καταλύτη για την επίσπευση των αποφάσεων και των σχεδίων της ΕΚΤ για την κυκλοφορία του ψηφιακού ευρώ.

Οι ομάδες εργασίας έχουν ήδη αρχίσει να συνθέτουν τις τεχνικές και νομικές λεπτομέρειες, όπως επίσης και το πλάνο πιλοτικών δοκιμών σε ευρωπαϊκές πόλεις, πριν από την επίσημη και μαζική κυκλοφορία.

Αν και οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν από την ΕΚΤ στις αρχές του καλοκαιριού, πηγές που συμμετέχουν στον σχεδιασμό πιστεύουν ότι μόνο το γεγονός ότι ξεκίνησαν να προσδιορίζονται πρακτικές λεπτομέρειες αποτεί σοβαρή ένδειξη ότι πιθανότατα η απόφαση θα είναι θετική για την κυκλοφορία του.

Στον όλο σχεδιασμό συμμετέχει και η Ελλάδα, μέσω της Τράπεζας της Ελλάδος, τις εμπορικές τράπεζες και τη ΔΙΑΣ Διατραπεζικά Συστήματα και άλλους φορείς. Από τα μέχρι στιγμής δεδομένα, το ψηφιακό ευρώ δεν πρόκειται να είναι κρυπτονόμισμα, ούτε μέθοδος ηλεκτρονικής πληρωμής, όπως, για παράδειγμα είναι οι Apple Pay, Google Pay, PayPal ή οι πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες. Επίσης, δεν πρόκειται να αντικαταστήσει τα μετρητά.

Η διαφορά με τις σημερινές ψηφιακές μεθόδους πληρωμής συνίσταται στα εξής:

1. Το ψηφιακό ευρώ θα είναι ένα νέο νόμισμα, το οποίο θα εκδίδεται από την ΕΚΤ, θα αποτελεί απαίτηση του Ευρωσυστήματος και όχι των εμπορικών τραπεζών.

2. Θα έχει δική του νομισματική κυκλοφορία και επιτόκια. Δηλαδή, θα αποφασιστεί ένα όριο της ποσότητας (αξίας) που θα είναι διαθέσιμο στις αγορές και θα έχει επιτόκια που να αποτρέπουν τη μετατροπή των σημερινών ευρώ σε ψηφιακό ευρώ. Επίσης, η ποσότητα και τα επιτόκια θα διαμορφώνονται έτσι ώστε το ψηφιακό ευρώ να μη χρησιμοποιείται για επενδυτικούς και κερδοσκοπικούς σκοπούς.

3. Οι πληρωμές με ψηφιακό ευρώ θα έχουν τα χαρακτηριστικά της αμεσότητας και της ανωνυμίας που έχουν σήμερα τα μετρητά. Θα προσφέρει ύψιστη ασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων, εκτός των περιπτώσεων που ερευνώνται εγκληματικές πράξεις, όπως για παράδειγμα ξέπλυμα και χρηματοδότηση της τρομοκρατίας.

4. Κάθε πολίτης θα έχει ένα ανώτατο όριο για ψηφιακό ευρώ, το οποίο θα καθοριστεί. Για παράδειγμα, μπορεί να είναι 3.000 ευρώ. Η διάρκεια θα προσδιοριστεί από τα στοιχεία που δείχνουν πόσο χρόνο χρειάζεται κατά μέσο όρο ένας πολίτης να έχει το αντίστοιχο ποσό για τις ανάγκες του σε μετρητά. Μόλις οριστεί η διάρκεια και το ποσό, το όριο του ψηφιακού ευρώ θα είναι μεγαλύτερη. Εναλλακτικά, εξετάζεται να μην τεθεί όριο, αλλά η επιβολή επιτοκίου ώστε να λειτουργεί αποτρεπτικά η χρήση του πάνω από κάποιο ποσό.

5. Το ψηφιακό ευρώ δεν θα αντικαταστήσει τα μετρητά ως μέσο πληρωμής.

6. Οι εμπορικές τράπεζες θα συμμετέχουν στη διανομή του ψηφιακού ευρώ. Δεν απειλούνται από φυγή καταθέσεων, καθώς τίθενται ποσοτικά όρια και επιτόκια. Επίσης, δεν απειλούνται οι μέθοδοι πληρωμών όπως οι υπηρεσίες Apple Pay, PayPal, κάρτες, κλπ, διότι το ψηφιακό ευρώ δεν θα είναι υπηρεσία πληρωμής, αλλά νόμισμα.

7. Ωστόσο, στην πράξη, η χρήση του θα μοιάζει τεχνικά με τις σημερινές ηλεκτρονικές και ανέπαφες συναλλαγές και τα ψηφιακά πορτοφόλια.

8. Οι πληρωμές θα γίνονται άμεσα και η εκκαθάριση θα γίνεται κατευθείαν μέσω της ΕΚΤ, χωρίς να μεσολαβεί το τραπεζικό σύστημα. Δηλαδή, η συναλλαγή του πολίτη περνάει κατευθείαν στο σύστημα της ΕΚΤ. Μάλιστα, υπάρχει η πρόταση να δημιουργηθούν δύο συστήματα εκκαθάρισης στην ΕΚΤ. Το ένα θα αφορά το retail και το άλλο το wholesale κομμάτι των συναλλαγών. Το δεύτερο υπάρχει σήμερα καθώς από εκεί γίνεται η εκκαθάριση και ο διακανονισμός όλων των συναλλαγών μεταξύ τραπεζών.

9. Εξετάζεται η περίπτωση να λειτουργήσει πιλοτικά σε ορισμένες ευρωπαϊκές πόλεις, πριν από την επίσημη κυκλοφορία του.

10. Σε κάθε περίπτωση, η πλήρης κυκλοφορία και διαθεσιμότητα στο επίπεδο που επιθυμεί και σχεδιάζει η ΕΚΤ, περιλαμβανομένης της διαθεσιμότητας σε τρίτες χώρες, μπορεί να χρειαστεί τρία έως πέντε χρόνια.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνει η ΕΚΤ στην ασφάλεια, τη διαφάνεια, την αμεσότητα και την αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς -ειδικά στους νέους-, αλλά και στην απειλή από την ανάπτυξη των κρυπτονομισμάτων. Η ΕΚΤ προειδοποιεί για τους κινδύνους που έχουν τα κρυπτονομίσματα, καθώς δεν ελέγχονται από κεντρικές τράπεζες, παρουσιάζουν μεγάλη μεταβλητότητα στις ισοτιμίες (κίνδυνος) και δεν εξασφαλίζεται η διαφάνεια (προσωπικά δεδομένα, φορολογία, ξέπλυμα, κά).


 xristika.

                       Γέφυρα 2: Τα κριτήρια και τα ποσοστά επιδότησης για πράσινα και κόκκινα δάνεια

Ανοίγει την Δευτέρα η πλατφόρμα για την επιδότηση των δόσεων επιχειρηματικών δανείων

Με την κατάθεση στη Βουλή της διάταξης για το πρόγραμμα Γέφυρα 2 που προβλέπει την επιδότηση έως 90% των δόσεων επιχειρηματικών δανείων ανοίγει, εκτός απρόοπτου, τη Δευτέρα η πλατφόρμα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους για την υποβολή των αιτήσεων από τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες.

Στόχος είναι οι πρώτες κρατικές επιδοτήσεις να δοθούν σε επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες με «πράσινα» δάνεια στις 31 Μαΐου με αναδρομική ισχύ από τον Απρίλιο.  


«Πράσινα» δάνεια


Το ποσοστό επιδότησης για τα εξυπηρετούμενα δάνεια ανέρχεται σε 90% μηνιαίως για τους 3 πρώτους μήνες, υποχωρεί στο 80% τους επόμενους 3 και στο 70% τους τελευταίους 2 μήνες. Το ύψος της επιδότησης δεν μπορεί να είναι πάνω από 600 ευρώ για τις ατομικές επιχειρήσεις που δεν έχουν εργαζόμενους, 5.000 ευρώ, για τα νομικά πρόσωπα και επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων και των ατομικών επιχειρήσεων, που απασχολούν από 1 έως 10 εργαζόμενους , 15.000 ευρώ  ανά επιλέξιμη οφειλή, για τα νομικά πρόσωπα και επιχειρήσεις συμπεριλαμβανομένων και των ατομικών επιχειρήσεων, που απασχολούν από 11 έως 50 εργαζόμενους σε ετήσια βάση και 50.000 ευρώ ανά επιλέξιμη οφειλή, για τα νομικά πρόσωπα και επιχειρήσεις συμπεριλαμβανομένων και των ατομικών επιχειρήσεων, που απασχολούν μέχρι 250 εργαζόμενους σε ετήσια βάση

Μη εξυπηρετούμενα δάνεια


Για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια το ποσοστό της επιδότησης αρχίζει από 80% μηνιαίως για τους 3 πρώτους μήνες, υποχωρεί στο 70% τους επόμενους 3 και στο 60% τους τελευταίους 2 μήνες.

Σε κάθε περίπτωση, η μηνιαία συνεισφορά δεν μπορεί να υπερβαίνει τα  500 ευρώ ανά επιλέξιμη οφειλή, για ελεύθερους επαγγελματίες ή φυσικά πρόσωπα που ασκούν ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα και δεν έχουν εργαζόμενους, τα  4.000 ευρώ ανά επιλέξιμη οφειλή, για τα νομικά πρόσωπα και επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων και των ατομικών επιχειρήσεων, που απασχολούν από 1 έως 10 εργαζόμενους σε ετήσια βάση, τα 12.500 ευρώ ανά επιλέξιμη οφειλή, για τα νομικά πρόσωπα και επιχειρήσεις συμπεριλαμβανομένων και των ατομικών επιχειρήσεων και τα 40.000 ευρώ ανά επιλέξιμη οφειλή, για τα νομικά πρόσωπα και επιχειρήσεις συμπεριλαμβανομένων και των ατομικών επιχειρήσεων, που απασχολούν μέχρι 250 εργαζόμενους σε ετήσια βάση.


Ατομική επιχείρηση – ελεύθεροι επαγγελματίες


Τα κριτήρια για ατομική επιχείρηση – ελεύθερο επαγγελματία με εξυπηρετούμενο δάνειο είναι να μην απασχολεί προσωπικό, να έχει κύκλο εργασιών έως 42.000 ευρώ, να έχει καταθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό έως 40.000 ευρώ, να διαθέτει λοιπά χρηματοοικονομικά προϊόντα – όπως μετοχές και ομόλογα – αξίας έως 40.000 ευρώ, να διαθέτει ακίνητη περιουσία – μη υποθηκευμένη – αξίας έως 600.000 ευρώ. Για πολύ μικρή επιχείρηση να έχει έως 10 άτομα προσωπικό να έχει κύκλο εργασιών έως 2 εκατ. ευρώ, να έχει καταθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό έως 1 εκατ. ευρώ, να διαθέτει λοιπά χρηματοοικονομικά προϊόντα – όπως μετοχές, ομόλογα – αξίας έως 150.000 ευρώ, να διαθέτει ακίνητη περιουσία - μη υποθηκευμένη - αξίας έως 2,5 εκατ. ευρώ.

Μικρή επιχείρηση


Για μικρή επιχείρηση να έχει έως 50 άτομα προσωπικό, να έχει κύκλο εργασιών έως 10 εκατ. ευρώ, να έχει καταθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό έως 5 εκατ. ευρώ,  να διαθέτει λοιπά χρηματοοικονομικά προϊόντα – όπως μετοχές, ομόλογα – αξίας έως 750.000 ευρώ και να διαθέτει ακίνητη περιουσία - μη υποθηκευμένη - αξίας έως 10 εκατ. ευρώ.

Μεσαία επιχείρηση


Μια μεσαία επιχείρηση θα πρέπει να έχει έως 250 άτομα προσωπικό, να έχει κύκλο εργασιών έως 50 εκατ. ευρώ, να έχει καταθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό έως 25 εκατ. ευρώ, να διαθέτει λοιπά χρηματοοικονομικά προϊόντα – όπως μετοχές και ομόλογα – αξίας έως 3,75 εκατ. ευρώ και ακίνητη περιουσία – μη υποθηκευμένη – αξίας έως 50 εκατ. ευρώ.



Ποιες αλλαγές σχεδιάζονται στις e-αποδείξεις και στα τεκμήρια

Το όριο του 30% του εισοδήματος το οποίο θα πρέπει να καλύπτουν οι φορολογούμενοι με ηλεκτρονικές αποδείξεις θα παραμείνει και για τα εισοδήματα του 2021.

Πάντως, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης άφησε ανοιχτό παράθυρο για αλλαγές στον τρόπο εφαρμογής του μέτρου.

Όσον αφορά στα εισοδήματα του 2020 που θα δηλωθούν στις φετινές φορολογικές δηλώσεις, ανέφερε ότι δεν θα ισχύσει το όριο του 30% επί του εισοδήματος επειδή υπάρχει βίαιη πτώση της κατανάλωσης που οφείλεται στο lockdown, για να προσθέσει ωστόσο ότι οι ηλεκρονικές συναλλαγές έχουν αυξηθεί 8%-10%.


Σύμφωνα με πληροφορίες, τα σενάρια που εξετάζονται στο υπουργείο Οικονομικών για το μέτρο των ηλεκτρονικών αποδείξεων για τα εισοδήματα του 2020 προβλέπουν μείωση του ορίου του 30% στα επίπεδα του 20% ή και πιο κάτω, αλλά και την ακύρωση του πέναλτι φόρου 22% για τους φορολογούμενους που δεν κατάφεραν το 2020 να καλύψουν το 30% του εισοδήματός του με e-αποδείξεις.


Παράλληλα, με τα τεκμήρια διαβίωσης να απειλούν εφέτος χιλιάδες φορολογούμενους που είδαν τα εισοδήματά τους να μειώνονται λόγω πανδημίας, το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει παρεμβάσεις για να αποτρέψει τις φορολογικές επιβαρύνσεις που θα προκύψουν για χιλιάδες νοικοκυριά.

Όπως είπε ο Θεόδωρος Σκυλακάκης, υπάρχουν «όλες οι κρατικές βοήθειες οι οποίες λογίζονται ως αφορολόγητο εισόδημα», καθώς και το μη επιστρεπτέο τμήμα των κρατικών δανείων που δόθηκαν μέσω των κύκλων της επιστρεπτέας προκαταβολής.



Τα ποσά αυτά θα ληφθούν υπόψη για την εφαρμογή των τεκμηρίων διαβίωσης, τα οποία, όπως ξεκαθάρισε ο υπουργός, «θα λειτουργήσουν φέτος, αλλά το πώς θα λειτουργήσουν είναι μια τελείως διαφορετική υπόθεση».