ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δανειολήπτες πρώην ΟΕΚ: Έως τέλος Ιουνίου η ρύθμιση οφειλών - Βήμα- βήμα η διαδικασία




Ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής αιτήσεων από δανειολήπτες του πρώην Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας (ΟΕΚ) για τη ρύθμιση αποπληρωμής οφειλών έχει οριστεί η Τετάρτη 30 Ιουνίου 2021.


Η πλατφόρμα για τις αιτήσεις δανειοληπτών για ένταξη στις ρυθμίσεις βρίσκεται στη διεύθυνση: oaed.gr/steghastiki-prostasia. Συγκεκριμένα, στον ιστότοπο του ΟΑΕΔ – στην ενότητα «Κοινωνική Πολιτική & Λοιπές Παροχές» – οι ενδιαφερόμενοι δανειολήπτες επιλέγουν το πεδίο «Στεγαστική Προστασία», μετά τον σύνδεσμο «Ηλεκτρονική πλατφόρμα για τη ρύθμιση οφειλών δανειοληπτών τ. ΟΕΚ» και κατόπιν το σύνδεσμο «Σύνδεση στη νέα εφαρμογή», όπου εισέρχονται με τους κωδικούς ΤaxisNet και ακολουθούν τις οδηγίες που δίνονται αναλυτικά στον «Οδηγό Συμπλήρωσης Αίτησης Υπαγωγής».


Οι δανειολήπτες δύναται να ωφεληθούν από τις ευνοϊκές ρυθμίσεις αποπληρωμής των οφειλών τους, όπως:
- Μείωση κατά 15% του αρχικού ποσού δανείου για όλους τους δανειολήπτες.
- Διαγραφή οφειλής, εφόσον ο δανειολήπτης έχει καταβάλει συνολικό ποσό τουλάχιστον 60% του τελικού ποσού δανείου.
- Διαγραφή οφειλής έως 6.000 ευρώ.
- Διαγραφή τόκων κεφαλαίου και υπερημερίας που έχουν επιβληθεί και δεν έχουν εισπραχθεί.
- Ένταξη στις ρυθμίσεις δικαιούχων που έχουν καταθέσει αίτημα του αρ. 4 του Ν. 3869/2010.
- Αποσαφήνιση του όρου «ιδιοκατοίκηση», μοναδική προϋπόθεση ένταξης στις ρυθμίσεις, με δυνατότητα υπαγωγής σε αυτές, κατ’ εξαίρεση σε μη ιδιοκατοικούντες δικαιούχους, εφόσον σε καμία περίπτωση δεν προκύπτει εκμετάλλευση της παραχωρηθείσας κατοικίας.
- Επιμήκυνση κατά 10 έτη του χρόνου αποπληρωμής της οφειλής.
- Εκπτώσεις σε περίπτωση ταχύτερης αποπληρωμής του δανείου (ποσοστό 40%, εάν ο δικαιούχος καταβάλλει το 60% του τελικού ποσού δανείου εντός 5 ετών και 20%, εάν καταβάλλει το 80% της οφειλής εντός 8 ετών).
- Αναστολή πληρωμής, τμηματικά για 6 έως 36 μήνες, εφόσον ο δανειολήπτης εντάσσεται αποδεδειγμένα στην κατηγορία των ανέργων.
- Ρυθμίσεις καταβολής ελάχιστης μηνιαίας δόσης ανάλογα με το συνολικό χρέος και το οικογενειακό εισόδημα, κατόπιν αιτιολογημένης αίτησης προς τον ΟΑΕΔ.

enikonomia.gr

Νέες αντικειμενικές: Κερδισμένοι και χαμένοι – Αλλαγές στους συντελεστές του ΕΝΦΙΑ

Αλλαγές στους συντελεστές του ΕΝΦΙΑ, ώστε να μην προκύψουν επιβαρύνσεις το 2022 για τους ιδιοκτήτες ακινήτων, φέρνουν οι νέες τιμές ζώνης που ανακοινώθηκαν χθες από το οικονομικό επιτελείο.

Σύμφωνα με υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, θα γίνουν οι αναγκαίες αναπροσαρμογές στον φόρο ακινήτων με ουδέτερο δημοσιονομικό αποτέλεσμα, με στόχο να μην προκύψει αύξηση φορολογικής επιβάρυνσης για τους φορολογουμένους.

Ουσιαστικά ο ΕΝΦΙΑ θα σχεδιαστεί από την αρχή έτσι ώστε να αποφευχθεί η αύξηση του κύριου φόρου αλλά και του συμπληρωματικού φόρου που καταβάλλουν οι ιδιοκτήτες με ακίνητη περιουσία άνω των 250.000 ευρώ. Στην περίπτωση που η κυβέρνηση δεν αλλάξει τους συντελεστές του ΕΝΦΙΑ, οι φόροι που θα κληθούν να πληρώσουν οι ιδιοκτήτες θα ξεπεράσουν κάθε προηγούμενο, με ισχυρό το ενδεχόμενο πολλοί από τους φορολογουμένους να μην καταφέρουν να πληρώσουν τον φόρο που τους αναλογεί.

Για παράδειγμα, ιδιοκτήτης διαμερίσματος 100 τ.μ. στην Αργυρούπολη. Το διαμέρισμα είναι 4 ετών, πρώτου ορόφου, με μία πρόσοψη. Ο ΕΝΦΙΑ σήμερα ανέρχεται στο ποσό των 568 ευρώ. Με την αναπροσαρμογή της τιμής ζώνης εφόσον δεν αλλάξουν οι συντελεστές, ο φόρος θα φθάσει στα 757 ευρώ.
Ωστόσο, για ορισμένους ιδιοκτήτες ακινήτων που σήμερα υποφορολογούνται, τα ακίνητα των οποίων βρίσκονται στις νέες περιοχές που εντάσσονται στο σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας των ακινήτων, θα υπάρξουν αυξήσεις στον ΕΝΦΙΑ. Σήμερα τα ακίνητα των ανωτέρω, κυρίως σε τουριστικές περιοχές της χώρας, φορολογούνται ως αγροτεμάχια και έτσι η αξία μιας βίλας, για παράδειγμα, στη Μύκονο είναι μικρότερη από ένα διαμέρισμα στην οδό Πατησίων.

Οπως ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας, η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών διευρύνει τη φορολογητέα βάση και επιτρέπει τη δικαιότερη κατανομή των φορολογικών βαρών επί της ακίνητης περιουσίας, ιδίως μέσω του ΕΝΦΙΑ.

«ΕΝΦΙΑ ο οποίος αναδιαμορφώνεται, χωρίς να αυξάνεται το συνολικό δημοσιονομικό ποσό που αναμένεται να αποφέρει. Ετσι, οι όποιες μεταβολές και οι αυξήσεις στις αντικειμενικές αξίες δεν θα μεταφραστούν αυτομάτως σε αυξήσεις του ΕΝΦΙΑ, αφού οι συντελεστές υπολογισμού του φόρου θα προσαρμοστούν στις μεταβολές των αντικειμενικών αξιών. Συνεπώς, δεν θα προκύψουν επιβαρύνσεις για τη μεσαία τάξη και για τη μεγάλη πλειοψηφία των ιδιοκτητών ακινήτων, ακόμα και αν αυξηθούν οι αντικειμενικές αξίες. Θα επιβαρυνθούν όμως κατοικίες σε περιοχές της χώρας που υποφορολογούνταν. Και αυτός ο δημοσιονομικός χώρος θα αξιοποιηθεί πλήρως για την περαιτέρω μείωση της φορολογίας ακινήτων, ιδιαίτερα χαμηλής και μεσαίας αξίας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός.

Σήμερα, για παράδειγμα, μια βίλα αξίας 3,5-4 εκατ. ευρώ στη νότια πλευρά της Μυκόνου, επιφάνειας 500 τ.μ., βαρύνεται με ετήσιο ΕΝΦΙΑ μόλις 1.350 ευρώ, δηλαδή 2,7 ευρώ ανά τ.μ., όταν σε περιοχές του κέντρου, όπως η Κυψέλη, με τιμές πώλησης διαμερισμάτων 40.000-70.000 ευρώ, το αντίστοιχο ποσό κυμαίνεται μεταξύ 3,5-3,7 ευρώ ανά τ.μ. Σε αυτές τις περιπτώσεις ο ΕΝΦΙΑ θα αυξηθεί υπέρμετρα, καθώς οι νέες τιμές για ακίνητα που ήταν εκτός του αντικειμενικού προσδιορισμού αυξάνονται άνω του 200%.

Το σενάριο του 2022
Οπως επισήμανε ο κ. Σταϊκούρας, σε συνάρτηση με τον διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο και τα δεδομένα της οικονομίας την επόμενη περίοδο, θα εξεταστεί το ενδεχόμενο περαιτέρω μείωσης της φορολόγησης της ακίνητης περιουσίας, σε συνέχεια της μεσοσταθμικής μείωσης του ΕΝΦΙΑ κατά 22%, η οποία τέθηκε σε ισχύ από το 2019. Εφόσον λοιπόν διαπιστωθεί ότι υπάρχουν δημοσιονομικά περιθώρια, η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε μεσοσταθμική μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 8% για το 2022. Σημειώνεται ότι η ΑΑΔΕ έχει ξεκινήσει να «τρέχει» τους υπολογισμούς για τον ΕΝΦΙΑ του 2022, ενώ ο φόρος που θα προκύψει θα αποπληρωθεί σε περισσότερες από τις υφιστάμενες 6 δόσεις, πιθανόν σε 10 δόσεις.

 Οι 20 φόροι που επηρεάζονται από τις αλλαγές
Η εκτίναξη των τιμών ζώνης σε χιλιάδες περιοχές της χώρας αναμένεται να οδηγήσει σε έκρηξη των μεταβιβάσεων από σήμερα και μέχρι το τέλος του έτους. Στο επίκεντρο βρίσκονται κυρίως περιοχές του κέντρου της Αθήνας, τουριστικές περιοχές καθώς και παραλιακές ζώνες της περιφέρειας που σήμερα υποφορολογούνται.

Οσοι λοιπόν σκέφτονται να αγοράσουν ή να πωλήσουν ακίνητο θα πρέπει να το πράξουν αμέσως μετά την ανακοίνωση των νέων τιμών ζώνης, που θα τεθούν σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2022. Σε όσες περιοχές αυξηθούν οι τιμές υπάρχει περιθώριο έξι μηνών ώστε οι ενδιαφερόμενοι να προχωρήσουν στην αγορά ακινήτου, ενώ αντίθετα σε όσες περιοχές μειωθούν οι τιμές οι υποψήφιοι αγοραστές θα πρέπει να περιμένουν την εφαρμογή των μειωμένων τιμών ώστε να καταβάλουν και μικρότερο φόρο μεταβίβασης.

Οι περισσότεροι φορολογούμενοι θα διαπιστώσουν το νέο έτος ότι ο λογαριασμός του ηλεκτρικού ρεύματος θα είναι «τσιμπημένος». Αυτό δεν θα οφείλεται σε αύξηση του ηλεκτρικού ρεύματος, αλλά του τέλους ακίνητης περιουσίας που θα αυξηθεί σημαντικά, επιβαρύνοντας το 55% των ιδιοκτητών ακινήτων. Επίσης, παρά το γεγονός ότι ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε ότι δεν θα υπάρξουν αυξήσεις στον ΕΝΦΙΑ, σε όσους σήμερα υποφορολογούνται ο ΕΝΦΙΑ θα είναι τουλάχιστον διπλάσιος.

Εκτός από τους δύο ανωτέρω φόρους, οι νέες τιμές συμπαρασύρουν δεκάδες φόρους που επιβάλλονται σήμερα στα ακίνητα. Ο ΦΠΑ, ο φόρος μεταβίβασης, οι φόροι κληρονομιάς, δωρεάς και γονικής παροχής είναι μερικοί από αυτούς. Ειδικότερα, η αναπροσαρμογή των νέων τιμών ζώνης θα οδηγήσει σε αυξήσεις αλλά και μειώσεις στους παρακάτω φόρους:

1. Ο κύριος ενιαίος φόρος ιδιοκτησίας ακινήτων (ΕΝΦΙΑ), ο οποίος επιβάλλεται με βάση κλίμακες βασικού ποσού φόρου ανά τ.μ. ακινήτου ανάλογα με το ύψος της τιμής ζώνης ανά τ.μ. που ισχύει στην περιοχή κάθε ακινήτου.

2. Ο συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ φυσικών προσώπων, ο οποίος επιβάλλεται επί του αθροίσματος των φορολογητέων αξιών των κτισμάτων και των εντός σχεδίων πόλεων εδαφικών εκτάσεων που κατέχει κάθε φυσικό πρόσωπο, εφόσον το άθροισμα αυτό υπερβαίνει τις 250.000 ευρώ. Και στον φόρο αυτό θα γίνουν παρεμβάσεις ώστε να μην προκύψουν υπέρμετρες αυξήσεις επιβαρύνσεων στις περιοχές όπου οι φορολογητέες αξίες των ακινήτων, λόγω της ισχύος των νέων τιμών ζώνης, θα έχουν εκτιναχθεί στα ύψη.

3. Ο φόρος μεταβίβασης ακινήτων (ΦΜΑ), ο οποίος υπολογίζεται με 3% επί της αντικειμενικής αξίας κάθε πωλούμενου ακινήτου και επιβαρύνει τον αγοραστή.

4. Ο ΦΠΑ 24% που επιβάλλεται στις πωλήσεις νεόδμητων κτισμάτων που δεν αποτελούν πρώτη κατοικία.

5. Ο φόρος χρησικτησίας κτισμάτων.

6. Ο φόρος ανταλλαγής – συνένωσης οικοπέδων.

7. Ο φόρος διανομής ακινήτων.

8. Το τέλος ακίνητης περιουσίας (ΤΑΠ), που επιβάλλεται υπέρ των δήμων μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος και υπολογίζεται με συντελεστές κλιμακούμενους από 0,25‰ έως 0,35‰ επί των αντικειμενικών τιμών ζώνης των ηλεκτροδοτούμενων κτισμάτων.

9. Ο δημοτικός φόρος που επιβαρύνει τις μεταβιβάσεις ακινήτων (υπολογίζεται με ποσοστό επί του φόρου μεταβίβασης).

10. Το πρόσθετο τέλος μεταγραφής συμβολαίων.

11. Ο φόρος δωρεάς ακινήτων, ο οποίος υπολογίζεται με αφορολόγητο όριο 150.000 ευρώ και συντελεστές 1%-10% για δωρεές προς συζύγους, τέκνα ή εγγόνια, με αφορολόγητο όριο 30.000 ευρώ και συντελεστές 5%-20% για δωρεές προς λοιπούς συγγενείς δευτέρου βαθμού και με αφορολόγητο όριο 6.000 ευρώ και συντελεστές 20% έως 40% για δωρεές προς λοιπούς συγγενείς και μη συγγενείς.

12. Ο φόρος γονικής παροχής ακινήτων, ο οποίος υπολογίζεται με αφορολόγητα όρια και συντελεστές όμοια με του φόρου δωρεάς.

13. Ο φόρος κληρονομιάς ακινήτων, ο οποίος υπολογίζεται με αφορολόγητα όρια και συντελεστές όμοια με του φόρου δωρεάς.

14. Το τέλος εγγραφής ακινήτων στο κτηματολόγιο.

15. Τα πολεοδομικά πρόστιμα διατήρησης αυθαίρετων κτισμάτων.

16. Τα πολεοδομικά πρόστιμα κατασκευής νέων αυθαιρέτων.

17. Οι εισφορές σε γη και χρήμα για την ένταξη ακινήτων στα σχέδια πόλεων.

18. Ο ειδικός φόρος ακινήτων 15% που επιβάλλεται στις υπεράκτιες εταιρείες ακινήτων.

19. Ο φόρος επί των τεκμαρτών εισοδημάτων τα οποία προσδιορίζονται βάσει των τεκμηρίων διαβίωσης των κατοικιών των φυσικών προσώπων.

20. Ο φόρος επί του τεκμαρτού εισοδήματος από ιδιοχρησιμοποίηση επαγγελματικής στέγης και από δωρεάν παραχώρηση κατοικίας.




Σε ποιες περιοχές ενισχύονται οι τιμές ζώνης και πού μειώνονται


Αυξάνονται οι τιμές ζώνης στο κέντρο της Αθήνας, στα νότια προάστια και στις νησιωτικές περιοχές, οι οποίες πλέον εξισώνονται σε σημαντικό βαθμό με τις εμπορικές τιμές. Οπως ανέφερε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Οικονομικών Χρ. Τριαντόπουλος, με βάση την ΤτΕ, η αύξηση του δείκτη για την Αθήνα διαμορφώνεται στο 22,3% για την περίοδο 2017-2020. Πρόκειται για ρυθμό μεταβολής που κινείται στα ίδια επίπεδα με την εικόνα που προκύπτει για την Αττική μέσα από την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών, αφού ο μέσος όρος της μεταβολής των τιμών των ζωνών σε σχέση με τις προηγούμενες διαμορφώνεται στο +23%. Πρόκειται, λοιπόν, για μεταβολές που ωθούν στη σύγκλιση αντικειμενικών και εμπορικών αξιών.

Στις νέες ζώνες (νέες εντάξεις και επεκτάσεις), οι οποίες ανέρχονται σε 3.643 (26% των συνολικών ζωνών του συστήματος), που μέχρι πρότινος ήταν εκτός του συστήματος των αντικειμενικών αξιών και λάμβαναν τη χαμηλότερη τιμή ζώνης της δημοτικής ενότητας ή του δήμου ή της περιφερειακής ενότητας, εντοπίζονται σημαντικές μεταβολές.

Μεγάλη αύξηση, κατά 229%, εντοπίζεται σε τρεις ζώνες της Μυκόνου, καθώς υπολογίζονταν μέχρι σήμερα με τιμή 1.200 ευρώ και η τελική τιμή τους διαμορφώνεται πλέον σε 3.800 και 3.950 ευρώ, ενώ σημαντικές αυξήσεις εντοπίζονται σε ζώνες περιοχών, μεταξύ άλλων, όπως το Λαγονήσι, από 750 σε 1.450 ευρώ (αύξηση 93%), το Μαρούσι, από 1.300 σε 2.000 ευρώ (αύξηση 54%), το Χαλάνδρι, από 1.250 σε 1.900 ευρώ (αύξηση 52%), η Κέρκυρα, από 1.050 σε 1.600 ευρώ (αύξηση 52%), η Νέα Αλικαρνασσός, από 650 σε 900 ευρώ (αύξηση 38%).

Επίσης, στην Ιθάκη αυξάνονται από 600 σε 2.100 ευρώ (αύξηση 250%), στη Ρόδο από 700 σε 2.100 ευρώ (αύξηση 200%), στην Κω από 650 σε 1.350 ευρώ (αύξηση 108%), στην Κασσάνδρα Χαλκιδικής από 800 σε 1.550 ευρώ (αύξηση 94%), στην Κεφαλονιά από 700 σε 1.250 ευρώ (αύξηση 79%), στη Χερσόνησο Ηρακλείου από 600 σε 1.050 ευρώ (αύξηση 75%), στην Ανάβυσσο από 1.050 σε 1.700 (αύξηση 62%), στη Σκαφιδιά Ηλείας από 650 σε 950 ευρώ (αύξηση 46%) και στην Πάτμο από 650 σε 900 ευρώ (αύξηση 38%).

Παράλληλα, υπάρχουν και πολλές περιοχές όπου μειώθηκαν οι τιμές ζώνης σε σχέση με την τιμή που οριζόταν εκτός του συστήματος των αντικειμενικών αξιών, καθώς με τις εισηγήσεις των πιστοποιημένων εκτιμητών προσεγγίστηκαν με μεγαλύτερη ακρίβεια τα χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής. Ειδικότερα, από τις ζώνες των νέων εντάξεων, μείωση της τιμής εμφανίζουν 1.509 ζώνες, δηλαδή το 43% των νέων εντάξεων, η οποία διαμορφώνεται κατά μέσον όρο σε 18%. Μειώσεις εντοπίζονται σε ζώνες περιοχών όπως η Φλώρινα, από 600 σε 300 ευρώ (μείωση 50%), η Χίος, από 800 σε 450 ευρώ (μείωση 44%), οι Πρέσπες, από 600 σε 400 ευρώ (μείωση 33%), το Αμύνταιο, από 600 σε 450 ευρώ (μείωση 25%), και η Ορεστιάδα, από 500 σε 400 ευρώ (μείωση 20%).

Στις 10.165 ζώνες του αντικειμενικού συστήματος η τάση που εμφανίζεται από τις εισηγήσεις των πιστοποιημένων εκτιμητών είναι ανοδική, μάλιστα σε 6.105 ζώνες υπάρχει αύξηση κατά μέσον όρο 18%. Αυξήσεις, μέσα από τη διαδικασία υποβολής εισηγήσεων από τους πιστοποιημένους εκτιμητές, εντοπίζονται σε ζώνες περιοχών όπως η Σαντορίνη, από 1.100 σε 2.250 ευρώ (αύξηση 105%), το κέντρο της Αθήνας, από 1.850 σε 3.600 ευρώ (αύξηση 95%), το Ναύπλιο, από 1.300 σε 2.200 ευρώ (αύξηση 69%), το Παλαιό Φάληρο, από 1.650 σε 2.750 ευρώ (αύξηση 67%), η Βουλιαγμένη, από 2.400 σε 3.850 ευρώ (αύξηση 60%), η Γλυφάδα, από 1.650 σε 2.550 ευρώ (αύξηση 55%), και το Ελληνικό, από 1.700 σε 2.200 ευρώ (αύξηση 29%).
Αμετάβλητες παραμένουν 2.729 ζώνες, συνιστώντας το 27% των υφισταμένων, ενώ μείωση παρουσιάζουν 1.331 ζώνες (το 13% των υφισταμένων), η οποία ανέρχεται κατά μέσον όρο σε 11%.

Μειώσεις εντοπίζονται σε ζώνες περιοχών όπως τα Φάρσαλα, από 500 σε 250 ευρώ (μείωση 50%), η Νάξος, από 800 σε 500 ευρώ (μείωση 38%), τα Ανω Λιόσια, από 650 σε 450 ευρώ (μείωση 31%), η Δωδώνη Ιωαννίνων, από 550 σε 400 ευρώ (μείωση 27%), η Κόνιτσα, από 600 σε 450 ευρώ (μείωση 25%), και τα Δερβενοχώρια Βοιωτίας, από 500 σε 400 ευρώ (μείωση 20%).

Καθημερινή

Τέλος χαρτονομίσματα και κέρματα: Μόνο έτσι θα πληρώνουμε πλέον

Μέσα στον χρόνο αναμένεται να αποφασίσουν οι υπουργοί οικονομικών της Ευρωζώνης, αν και πότε θα προχωρήσει το εγχείρημα του «ψηφιακού ευρώ» που φιλοδοξεί να αλλάξει το νομισματικό τοπίο και την καθημερινή ζωή εκατομμυρίων πολιτών.

Το θέμα συζητήθηκε για δεύτερη φορά σε επίπεδο υπουργών οικονομικών της Ευρωζώνης την Παρασκευή.


Ο πρόεδρος του συμβουλίου, ο Ιρλανδός υπουργός οικονομικών κ. Πασκάλ Ντόναχιου τόνισε ότι η εργασία που έχουν αναλάβει από κοινού η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για να καταλήξουν σε ένα ολοκληρωμένο μοντέλο για το κρυπτονόμισμα της Ευρωζώνης με βάση το ευρώ, αναμένεται να ολοκληρωθεί σε ένα διάστημα 2- 3 μηνών.

Μόλις υπάρξει ένα αξιόπιστο «μοντέλο» για το ψηφιακό ευρώ τότε θα αποφασίσουμε «αν και πότε» θα προχωρήσει η υλοποίηση του, είπε ο Πρόεδρος του συμβουλίου των υπουργών οικονομικών της Ευρωζώνης.


Δεν έκρυψε πάντως την επιφύλαξή του για το όλο εγχείρημα, σημειώνοντας ότι πρόκειται για μια πολύ σύνθετη και δύσκολη διαδικασία.

Ενδεικτικά ανέφερε ότι θα πρέπει να γίνουν αλλαγές στη Συνθήκη έκδοσης και κυκλοφορίας του Ευρώ και να αναληφθούν πολιτικές δεσμεύσεις από τα κράτη μέλη για την υιοθέτηση και ενσωμάτωση του ψηφιακού ευρώ.

Σημείωσε επίσης τα πολλά δύσκολα τεχνικά θέματα που θα πρέπει λυθούν, όπως η ασφάλεια δεδομένων και συναλλαγών, η χρηστικότητας και η αξιοπιστία του συστήματος διαχείρισης, η συμβατότητα του με συναλλαγές εκτός της Ευρωζώνης και η εξασφάλιση ότι δεν θα γίνει διέξοδος για την νομιμοποίηση χρημάτων από παράνομες συναλλαγές όπως άλλα κρυπτονομίσματα.

Η ψηφιοποίηση του ευρώ ως ένα «σταθερό κρυπτονόμισμα», δηλαδή ως ένα ψηφιακό νόμισμα που θα συνεχίζει να διέπεται σε ότι αφορά την έκδοση και την διαχείριση του από την ΕΚΤ και όχι όπως τα γνωστά πια κρυπτονομίσματα (bitcoin, binance κτλ ) μόνο από τον κανόνα της προσφοράς και της ζήτησης, έχει διπλό στόχο.

Να κάνει ένα ψηφιακό άλμα που θα διατρέξει και τα 19 κράτη μέλη της Ευρωζώνης και τους εμπορικούς τους εταίρους και να μειώσει σημαντικά το κόστος των μεγάλων εμπορικών, αλλά και των καθημερινών συναλλαγών των ευρωπαίων πολιτών.

Παρά τα αυτονόητα οφέλη του, η υλοποίηση του αν τελικά αποφασιστεί δεν θα είναι ούτε εύκολη ούτε και γρήγορη, αφού για περίπου 16 μήνες παρά τις καλές προθέσεις όλων κανείς ακόμη δεν μπορεί να εξηγήσει τι και πώς θα είναι και θα λειτουργεί το ψηφιακό ευρώ.

Η όλη προσπάθεια έχει ξεκινήσει από το Δεκέμβριο του 2019, όταν το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και η Επιτροπή εξέδωσαν κοινή δήλωση σχετικά με τα «σταθερά κρυπτονομίσματα». Στη δήλωση επισημαίνονται οι ευκαιρίες που προσφέρουν τα σταθερά κρυπτονομίσματα για φθηνές και γρήγορες πληρωμές, αλλά και οι προκλήσεις και οι κίνδυνοι που αυτά συνεπάγονται.

Στην πρώτη συζήτηση που έκανε το Eurogroup για το θέμα στις 3 Νοεμβρίου του 2020, δεν ελήφθη καμμία απόφαση καθώς δεν υπήρχε παρά μόνο η ιδέα του ψηφιακού ευρώ. Τούτο διότι το έργο που είχε αναλάβει η ΕΚΤ και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να πειραματιστούν και να προτείνουν μια μορφή κρυπτονομίσματος δεν είχε ολοκληρωθεί.

Στις 22 Μαρτίου απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου επικροτούσε τη δημιουργία του ψηφιακού ευρώ, αλλά επεσήμαινε τις προκλήσεις και τους κινδύνους και ζητούσε με την σειρά του από την ΕΚΤ μια τελική μορφή του εγχειρήματος. Παράλληλα ζητούσε και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτάσεις για την θεσμοθέτηση και τη λειτουργία του.

Ψηφιακό ευρώ: Η πανδημία επισπεύδει τις εξελίξεις

Η παράταση της πανδημίας και η ολοένα αυξανόμενη χρήση ηλεκτρονικών και ανέπαφων πληρωμών, αλλά και ταχύτατη ανάπτυξη των κρυπτονομισμάτων αποτέλεσαν τον καταλύτη για την επίσπευση των αποφάσεων και των σχεδίων της ΕΚΤ για την κυκλοφορία του ψηφιακού ευρώ.

Οι ομάδες εργασίας έχουν ήδη αρχίσει να συνθέτουν τις τεχνικές και νομικές λεπτομέρειες, όπως επίσης και το πλάνο πιλοτικών δοκιμών σε ευρωπαϊκές πόλεις, πριν από την επίσημη και μαζική κυκλοφορία.

Αν και οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν από την ΕΚΤ στις αρχές του καλοκαιριού, πηγές που συμμετέχουν στον σχεδιασμό πιστεύουν ότι μόνο το γεγονός ότι ξεκίνησαν να προσδιορίζονται πρακτικές λεπτομέρειες αποτεί σοβαρή ένδειξη ότι πιθανότατα η απόφαση θα είναι θετική για την κυκλοφορία του.

Στον όλο σχεδιασμό συμμετέχει και η Ελλάδα, μέσω της Τράπεζας της Ελλάδος, τις εμπορικές τράπεζες και τη ΔΙΑΣ Διατραπεζικά Συστήματα και άλλους φορείς. Από τα μέχρι στιγμής δεδομένα, το ψηφιακό ευρώ δεν πρόκειται να είναι κρυπτονόμισμα, ούτε μέθοδος ηλεκτρονικής πληρωμής, όπως, για παράδειγμα είναι οι Apple Pay, Google Pay, PayPal ή οι πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες. Επίσης, δεν πρόκειται να αντικαταστήσει τα μετρητά.

Η διαφορά με τις σημερινές ψηφιακές μεθόδους πληρωμής συνίσταται στα εξής:

1. Το ψηφιακό ευρώ θα είναι ένα νέο νόμισμα, το οποίο θα εκδίδεται από την ΕΚΤ, θα αποτελεί απαίτηση του Ευρωσυστήματος και όχι των εμπορικών τραπεζών.

2. Θα έχει δική του νομισματική κυκλοφορία και επιτόκια. Δηλαδή, θα αποφασιστεί ένα όριο της ποσότητας (αξίας) που θα είναι διαθέσιμο στις αγορές και θα έχει επιτόκια που να αποτρέπουν τη μετατροπή των σημερινών ευρώ σε ψηφιακό ευρώ. Επίσης, η ποσότητα και τα επιτόκια θα διαμορφώνονται έτσι ώστε το ψηφιακό ευρώ να μη χρησιμοποιείται για επενδυτικούς και κερδοσκοπικούς σκοπούς.

3. Οι πληρωμές με ψηφιακό ευρώ θα έχουν τα χαρακτηριστικά της αμεσότητας και της ανωνυμίας που έχουν σήμερα τα μετρητά. Θα προσφέρει ύψιστη ασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων, εκτός των περιπτώσεων που ερευνώνται εγκληματικές πράξεις, όπως για παράδειγμα ξέπλυμα και χρηματοδότηση της τρομοκρατίας.

4. Κάθε πολίτης θα έχει ένα ανώτατο όριο για ψηφιακό ευρώ, το οποίο θα καθοριστεί. Για παράδειγμα, μπορεί να είναι 3.000 ευρώ. Η διάρκεια θα προσδιοριστεί από τα στοιχεία που δείχνουν πόσο χρόνο χρειάζεται κατά μέσο όρο ένας πολίτης να έχει το αντίστοιχο ποσό για τις ανάγκες του σε μετρητά. Μόλις οριστεί η διάρκεια και το ποσό, το όριο του ψηφιακού ευρώ θα είναι μεγαλύτερη. Εναλλακτικά, εξετάζεται να μην τεθεί όριο, αλλά η επιβολή επιτοκίου ώστε να λειτουργεί αποτρεπτικά η χρήση του πάνω από κάποιο ποσό.

5. Το ψηφιακό ευρώ δεν θα αντικαταστήσει τα μετρητά ως μέσο πληρωμής.

6. Οι εμπορικές τράπεζες θα συμμετέχουν στη διανομή του ψηφιακού ευρώ. Δεν απειλούνται από φυγή καταθέσεων, καθώς τίθενται ποσοτικά όρια και επιτόκια. Επίσης, δεν απειλούνται οι μέθοδοι πληρωμών όπως οι υπηρεσίες Apple Pay, PayPal, κάρτες, κλπ, διότι το ψηφιακό ευρώ δεν θα είναι υπηρεσία πληρωμής, αλλά νόμισμα.

7. Ωστόσο, στην πράξη, η χρήση του θα μοιάζει τεχνικά με τις σημερινές ηλεκτρονικές και ανέπαφες συναλλαγές και τα ψηφιακά πορτοφόλια.

8. Οι πληρωμές θα γίνονται άμεσα και η εκκαθάριση θα γίνεται κατευθείαν μέσω της ΕΚΤ, χωρίς να μεσολαβεί το τραπεζικό σύστημα. Δηλαδή, η συναλλαγή του πολίτη περνάει κατευθείαν στο σύστημα της ΕΚΤ. Μάλιστα, υπάρχει η πρόταση να δημιουργηθούν δύο συστήματα εκκαθάρισης στην ΕΚΤ. Το ένα θα αφορά το retail και το άλλο το wholesale κομμάτι των συναλλαγών. Το δεύτερο υπάρχει σήμερα καθώς από εκεί γίνεται η εκκαθάριση και ο διακανονισμός όλων των συναλλαγών μεταξύ τραπεζών.

9. Εξετάζεται η περίπτωση να λειτουργήσει πιλοτικά σε ορισμένες ευρωπαϊκές πόλεις, πριν από την επίσημη κυκλοφορία του.

10. Σε κάθε περίπτωση, η πλήρης κυκλοφορία και διαθεσιμότητα στο επίπεδο που επιθυμεί και σχεδιάζει η ΕΚΤ, περιλαμβανομένης της διαθεσιμότητας σε τρίτες χώρες, μπορεί να χρειαστεί τρία έως πέντε χρόνια.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνει η ΕΚΤ στην ασφάλεια, τη διαφάνεια, την αμεσότητα και την αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς -ειδικά στους νέους-, αλλά και στην απειλή από την ανάπτυξη των κρυπτονομισμάτων. Η ΕΚΤ προειδοποιεί για τους κινδύνους που έχουν τα κρυπτονομίσματα, καθώς δεν ελέγχονται από κεντρικές τράπεζες, παρουσιάζουν μεγάλη μεταβλητότητα στις ισοτιμίες (κίνδυνος) και δεν εξασφαλίζεται η διαφάνεια (προσωπικά δεδομένα, φορολογία, ξέπλυμα, κά).


 xristika.

Εφορία: Τι αλλάζει στις φετινές δηλώσεις – Πότε ξεκινούν

Πακέτο αλλαγών σε τεκμήρια, e-αγορές, τέλος επιτηδεύματος, προκαταβολή φόρου και ενοίκια που αφορούν στις φετινές φορολογικές δηλώσεις ανακοινώνουν σύντομα το υπουργείο Οικονομικών και η ΑΑΔΕ.

Πρόκειται για προσαρμογές που θα γίνουν αναγκαστικά, προκειμένου να ληφθεί ειδική μέριμνα για τους πληγέντες, από την πανδημία, μισθωτούς ή επαγγελματίες προκειμένου, βασικά, να μην πέσουν στην παγίδα των τεκμηρίων και του πρόσθετου φόρου για μη κάλυψη του ορίου των ηλεκτρονικών αγορών.

Προκειμένου να εφαρμοστούν οι συγκεκριμένες αλλαγές, απαιτείται να γίνουν οι κατάλληλες προσαρμογές στα φορολογικά έντυπα και για το λόγο αυτόν καθυστερεί το άνοιγμα της πλατφόρμας για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων.

Η υποβολή των φορολογικών δηλώσεων θα γίνει μετά το Πάσχα, στις αρχές Μαΐου, ενώ η λήξη της προθεσμίας θα φτάσει μέχρι το τέλος Αυγούστου, όπως συνέβη και πέρυσι.

Οι αλλαγές στις δηλώσεις


Αναλυτικότερα το υπουργείο Οικονομικών και η ΑΑΔΕ αναμένεται να αποσαφηνίσουν εντός των ημερών τα ακόλουθα:

Τεκμήρια: Χιλιάδες εργαζόμενοι που ήταν σε αναστολή εργασίας το 2020, θα δηλώσουν αισθητά χαμηλότερα εισοδήματα από τα πραγματικά τους. Ορισμένοι εξ αυτών, κινδυνεύουν να πέσουν στην παγίδα των τεκμηρίων, εφόσον το πραγματικό τους εισόδημα, που μειώθηκε λόγω αντικειμενικών δυσκολιών, είναι χαμηλότερο από τις τεκμαρτές τους δαπάνες.

Ακόμα και αν τα ποσά των 534 ευρώ τον μήνα που εισέπρατταν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κάλυψη της τεκμαρτής δαπάνης, επειδή στις περισσότερες περιπτώσεις είναι χαμηλότερα των πραγματικών εισοδημάτων, χιλιάδες φορολογούμενοι θα πέσουν στην παγίδα των τεκμηρίων.

Για να αποφευχθεί το ενδεχόμενο αυτό απαιτούνται ειδικές ρυθμίσεις, όπως είναι είτε η πλήρης απαλλαγή τους από τα τεκμήρια, για τα εισοδήματα του 2020, είτε η μείωση της τεκμαρτής δαπάνης ανάλογα με τη μείωση των εισοδημάτων τους.

Ηλεκτρονικές πληρωμές: Διαπιστώνεται ότι οι πληττόμενοι, που είχαν μειωμένα εισοδήματα το 2020 δεν κάλυψαν το όριο των ηλεκτρονικών αγορών επί του εισοδήματός τους, αλλά πρόβλημα διαπιστώνεται και με άλλους φορολογούμενους, καθώς ήταν κλειστά τα καταστήματα και παγωμένη η οικονομική δραστηριότητα με αποτέλεσμα οι αγορές να είναι εξαιρετικά συγκρατημένες.

Στο πλαίσιο αυτό το ΥΠΟΙΚ και η ΑΑΔΕ εξετάζουν, να απαλλαγούν οι πληττόμενοι από τον πρόσθετο φόρο 22% που επιβάλλεται στη διαφορά μεταξύ των ηλεκτρονικών πληρωμών που όφειλε να πραγματοποιήσει το 2020 ο υπόχρεος και εκείνων που συγκέντρωσε.

Για τους υπόλοιπους φορολογούμενους, που δεν υπέστησαν μείωση των εισοδημάτων τους αλλά δεν κατανάλωσαν κιόλας, να μειωθεί το όριο των e-αγορών στα 10-15% επί του εισοδήματος.

Τέλος επιτηδεύματος: Πηγές του υπουργείου Οικονομικών δηλώνουν πως δεν αντέχει ο προϋπολογισμός την άρση του τέλους επιτηδεύματος για το φορολογικό έτος 2020.

Ωστόσο αυτό στο οποίο καταλήγουν, όπως αναφέρει το sofokleousin.gr, είναι η βεβαίωση και πληρωμή αναλογικού τέλους επιτηδεύματος για τους πληττόμενους, ανάλογα με τους μήνες που ήταν ανοιχτοί. Έτσι, ένα κατάστημα που ήταν ανοιχτό μόνο για έξι μήνες, θα πληρώσει το μισό τέλος επιτηδεύματος. Αν ήταν ανοιχτό για τέσσερις μήνες, θα πληρώσει τα 4/12 του τέλους επιτηδεύματος.

Φυσικά, οι μη πληττόμενοι επαγγελματίες, θα πληρώσουν κανονικά ολόκληρο το τέλος.

Προκαταβολή φόρου: Δεν θα μειωθεί η προκαταβολή φόρου, καθώς όπως λένε στο υπουργείο Οικονομικών, αφενός οι πληττόμενοι επαγγελματίες θα δηλώσουν μειωμένα κέρδη (πιθανότατα ζημιές) οπότε η προκαταβολή θα είναι ελάχιστη.

Ανείσπρακτα ενοίκια:

Οι ιδιοκτήτες ακινήτων, που υποχεώθηκαν να μειώσουν τα ενοίκια κατά 40%, αλλά δεν έλαβαν από τους ενοικιαστές τους το υπόλοιπο 60% καθώς επίσης και για τους ιδιοκτήτες που δεν εντάχθηκαν στις αναγκαστικές μειώσεις κατά 40% αλλά δεν έλαβαν από τους ενοικιαστές τους το σύνολο ή μέρος των ενοικίων εξετάζεται να ισχύσει, στις φετινές φορολογικές δηλώσεις, πλήρης απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος για τα ποσά των ενοικίων που δεν εισέπραξαν, χωρίς να απαιτηθεί η εκκίνηση δικαστικών ενεργειών σε βάρος των οφειλετών που είναι εξάλλου και δύσκολο, λόγω της πανδημίας.

ΤOPONTIKI


                       Γέφυρα 2: Τα κριτήρια και τα ποσοστά επιδότησης για πράσινα και κόκκινα δάνεια

Ανοίγει την Δευτέρα η πλατφόρμα για την επιδότηση των δόσεων επιχειρηματικών δανείων

Με την κατάθεση στη Βουλή της διάταξης για το πρόγραμμα Γέφυρα 2 που προβλέπει την επιδότηση έως 90% των δόσεων επιχειρηματικών δανείων ανοίγει, εκτός απρόοπτου, τη Δευτέρα η πλατφόρμα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους για την υποβολή των αιτήσεων από τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες.

Στόχος είναι οι πρώτες κρατικές επιδοτήσεις να δοθούν σε επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες με «πράσινα» δάνεια στις 31 Μαΐου με αναδρομική ισχύ από τον Απρίλιο.  


«Πράσινα» δάνεια


Το ποσοστό επιδότησης για τα εξυπηρετούμενα δάνεια ανέρχεται σε 90% μηνιαίως για τους 3 πρώτους μήνες, υποχωρεί στο 80% τους επόμενους 3 και στο 70% τους τελευταίους 2 μήνες. Το ύψος της επιδότησης δεν μπορεί να είναι πάνω από 600 ευρώ για τις ατομικές επιχειρήσεις που δεν έχουν εργαζόμενους, 5.000 ευρώ, για τα νομικά πρόσωπα και επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων και των ατομικών επιχειρήσεων, που απασχολούν από 1 έως 10 εργαζόμενους , 15.000 ευρώ  ανά επιλέξιμη οφειλή, για τα νομικά πρόσωπα και επιχειρήσεις συμπεριλαμβανομένων και των ατομικών επιχειρήσεων, που απασχολούν από 11 έως 50 εργαζόμενους σε ετήσια βάση και 50.000 ευρώ ανά επιλέξιμη οφειλή, για τα νομικά πρόσωπα και επιχειρήσεις συμπεριλαμβανομένων και των ατομικών επιχειρήσεων, που απασχολούν μέχρι 250 εργαζόμενους σε ετήσια βάση

Μη εξυπηρετούμενα δάνεια


Για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια το ποσοστό της επιδότησης αρχίζει από 80% μηνιαίως για τους 3 πρώτους μήνες, υποχωρεί στο 70% τους επόμενους 3 και στο 60% τους τελευταίους 2 μήνες.

Σε κάθε περίπτωση, η μηνιαία συνεισφορά δεν μπορεί να υπερβαίνει τα  500 ευρώ ανά επιλέξιμη οφειλή, για ελεύθερους επαγγελματίες ή φυσικά πρόσωπα που ασκούν ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα και δεν έχουν εργαζόμενους, τα  4.000 ευρώ ανά επιλέξιμη οφειλή, για τα νομικά πρόσωπα και επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων και των ατομικών επιχειρήσεων, που απασχολούν από 1 έως 10 εργαζόμενους σε ετήσια βάση, τα 12.500 ευρώ ανά επιλέξιμη οφειλή, για τα νομικά πρόσωπα και επιχειρήσεις συμπεριλαμβανομένων και των ατομικών επιχειρήσεων και τα 40.000 ευρώ ανά επιλέξιμη οφειλή, για τα νομικά πρόσωπα και επιχειρήσεις συμπεριλαμβανομένων και των ατομικών επιχειρήσεων, που απασχολούν μέχρι 250 εργαζόμενους σε ετήσια βάση.


Ατομική επιχείρηση – ελεύθεροι επαγγελματίες


Τα κριτήρια για ατομική επιχείρηση – ελεύθερο επαγγελματία με εξυπηρετούμενο δάνειο είναι να μην απασχολεί προσωπικό, να έχει κύκλο εργασιών έως 42.000 ευρώ, να έχει καταθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό έως 40.000 ευρώ, να διαθέτει λοιπά χρηματοοικονομικά προϊόντα – όπως μετοχές και ομόλογα – αξίας έως 40.000 ευρώ, να διαθέτει ακίνητη περιουσία – μη υποθηκευμένη – αξίας έως 600.000 ευρώ. Για πολύ μικρή επιχείρηση να έχει έως 10 άτομα προσωπικό να έχει κύκλο εργασιών έως 2 εκατ. ευρώ, να έχει καταθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό έως 1 εκατ. ευρώ, να διαθέτει λοιπά χρηματοοικονομικά προϊόντα – όπως μετοχές, ομόλογα – αξίας έως 150.000 ευρώ, να διαθέτει ακίνητη περιουσία - μη υποθηκευμένη - αξίας έως 2,5 εκατ. ευρώ.

Μικρή επιχείρηση


Για μικρή επιχείρηση να έχει έως 50 άτομα προσωπικό, να έχει κύκλο εργασιών έως 10 εκατ. ευρώ, να έχει καταθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό έως 5 εκατ. ευρώ,  να διαθέτει λοιπά χρηματοοικονομικά προϊόντα – όπως μετοχές, ομόλογα – αξίας έως 750.000 ευρώ και να διαθέτει ακίνητη περιουσία - μη υποθηκευμένη - αξίας έως 10 εκατ. ευρώ.

Μεσαία επιχείρηση


Μια μεσαία επιχείρηση θα πρέπει να έχει έως 250 άτομα προσωπικό, να έχει κύκλο εργασιών έως 50 εκατ. ευρώ, να έχει καταθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό έως 25 εκατ. ευρώ, να διαθέτει λοιπά χρηματοοικονομικά προϊόντα – όπως μετοχές και ομόλογα – αξίας έως 3,75 εκατ. ευρώ και ακίνητη περιουσία – μη υποθηκευμένη – αξίας έως 50 εκατ. ευρώ.



Ποιες αλλαγές σχεδιάζονται στις e-αποδείξεις και στα τεκμήρια

Το όριο του 30% του εισοδήματος το οποίο θα πρέπει να καλύπτουν οι φορολογούμενοι με ηλεκτρονικές αποδείξεις θα παραμείνει και για τα εισοδήματα του 2021.

Πάντως, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης άφησε ανοιχτό παράθυρο για αλλαγές στον τρόπο εφαρμογής του μέτρου.

Όσον αφορά στα εισοδήματα του 2020 που θα δηλωθούν στις φετινές φορολογικές δηλώσεις, ανέφερε ότι δεν θα ισχύσει το όριο του 30% επί του εισοδήματος επειδή υπάρχει βίαιη πτώση της κατανάλωσης που οφείλεται στο lockdown, για να προσθέσει ωστόσο ότι οι ηλεκρονικές συναλλαγές έχουν αυξηθεί 8%-10%.


Σύμφωνα με πληροφορίες, τα σενάρια που εξετάζονται στο υπουργείο Οικονομικών για το μέτρο των ηλεκτρονικών αποδείξεων για τα εισοδήματα του 2020 προβλέπουν μείωση του ορίου του 30% στα επίπεδα του 20% ή και πιο κάτω, αλλά και την ακύρωση του πέναλτι φόρου 22% για τους φορολογούμενους που δεν κατάφεραν το 2020 να καλύψουν το 30% του εισοδήματός του με e-αποδείξεις.


Παράλληλα, με τα τεκμήρια διαβίωσης να απειλούν εφέτος χιλιάδες φορολογούμενους που είδαν τα εισοδήματά τους να μειώνονται λόγω πανδημίας, το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει παρεμβάσεις για να αποτρέψει τις φορολογικές επιβαρύνσεις που θα προκύψουν για χιλιάδες νοικοκυριά.

Όπως είπε ο Θεόδωρος Σκυλακάκης, υπάρχουν «όλες οι κρατικές βοήθειες οι οποίες λογίζονται ως αφορολόγητο εισόδημα», καθώς και το μη επιστρεπτέο τμήμα των κρατικών δανείων που δόθηκαν μέσω των κύκλων της επιστρεπτέας προκαταβολής.



Τα ποσά αυτά θα ληφθούν υπόψη για την εφαρμογή των τεκμηρίων διαβίωσης, τα οποία, όπως ξεκαθάρισε ο υπουργός, «θα λειτουργήσουν φέτος, αλλά το πώς θα λειτουργήσουν είναι μια τελείως διαφορετική υπόθεση».