ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

                 Έως και 26 Φεβρουαρίου οι αιτήσεις για οικονομική ενίσχυση στις επιχειρήσεις Πολιτισμού


Έως και 26/2 οι αιτήσεις για οικονομική ενίσχυση στις επιχειρήσεις Πολιτισμού

Η εν λόγω ενίσχυση έχει τη μορφή οικονομικής κάλυψης θέσεων θεατή/ εισιτηρίου για τους μήνες Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο 2020.



Από την Πέμπτη 18/2/2021 έως και την Παρασκευή 26/2/2021 είναι δυνατή από τις επιχειρήσεις του Πολιτισμού με ΚΑΔ: 90.01, 90.02, 90.03, 90.04, 93.29.2, η υποβολή αίτησης/υπεύθυνης δήλωσης ένταξης στην ειδική πλατφόρμαstirizoumetonpolitismo.services.gov.gr που τηρείται στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, για τη λήψη της οικονομικής ενίσχυσης που προβλέπεται από την Κοινή Υπουργική Απόφαση 5774/203/5-2-2021 (Β’ 457).

Ι. Στην περίπτωση επιχείρησης που λειτούργησε για χρονικό διάστημα εντός του μηνός Οκτωβρίου ή/και Νοεμβρίου 2020, ο παραγωγός υποβάλλει ανά παραγωγή/έργο το ειδικό έντυπο "Αίτηση/υπεύθυνη δήλωση παραγωγού ένταξης στην οικονομική ενίσχυση του Πολιτισμού του άρθρου 70 του ν. 4745/2020".

Σε περίπτωση συμπαραγωγής παράστασης/έργου, η ανωτέρω υπεύθυνη δήλωση υποβάλλεται από τον κάθε έναν παραγωγό χωριστά, δηλώνοντας το ποσοστό συμμετοχής του στην παραγωγή, επί του οποίου θα υπολογιστεί η οικονομική ενίσχυση.
ΙΙ. Στην περίπτωση κλειστής επιχείρησης, η οποία είτε παρέμεινε κλειστή με εντολή δημόσιας αρχής, είτε από επιλογή για χρονικό διάστημα εντός του μήνα Οκτωβρίου 2020 ή για όλον τον μήνα Οκτώβριο 2020, για χρονικό διάστημα εντός του μήνα Νοεμβρίου 2020 ή για όλον τον μήνα Νοέμβριο 2020 και για όλον τον μήνα Δεκέμβριο 2020, ο δικαιούχος που διαχειρίζεται την αίθουσα (υπομισθωτής/ μισθωτής/ ιδιοκτήτης) υποβάλλει το ειδικό έντυπο "Αίτηση/υπεύθυνη δήλωση υπομισθωτή/μισθωτή/ιδιοκτήτη θεάτρων, μουσικών σκηνών, χοροθεάτρων, συναυλιακών χώρων και χώρων παραστάσεων ένταξης στην οικονομική ενίσχυση του Πολιτισμού του άρθρου 70 του ν. 4745/2020".

Σε περίπτωση περισσότερων υπομισθωτών, μισθωτών και ιδιοκτητών, την ανωτέρω αίτηση/υπεύθυνη δήλωση την υποβάλλει ο κάθε ένας χωριστά, δηλώνοντας το ποσοστό συμμετοχής του στην υπομίσθωση/μίσθωση/ιδιοκτησία, επί του οποίου θα υπολογιστεί η οικονομική ενίσχυση.

Σε περίπτωση που το ίδιο πρόσωπο είναι και παραγωγός λειτουργούσας επιχείρησης και υπομισθωτής/μισθωτής/ιδιοκτήτης, κλειστής επιχείρησης είτε με εντολή δημόσιας αρχής είτε από επιλογή, υποβάλλονται αυτοτελείς υπεύθυνες δηλώσεις, μία ως παραγωγός και μία ως υπομισθωτής/μισθωτής/ιδιοκτήτης για τα αντίστοιχα χρονικά διαστήματα.

Aνοίγουν τα στόματα στη Δραματική του Εθνικού Θεάτρου -Εγιναν οι πρώτες καταγγελίες για καθηγητές

Ηταν ίσως μια από τις πρώτες κινήσεις προς την καταγραφή και διερεύνηση των καταγγελιών για το κλίμα κακομεταχείρισης ή εκφοβισμού που φαίνεται ότι καλλιεργούσαν κάποιοι διδάσκοντες στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, η τηλεδιάσκεψη που έγινε το απόγευμα του Σαββάτου.

Σε κλίμα ομόνοιας και ισχυρής απόφασης να δράσουν από κοινού, σπουδαστές, διδάσκοντες και η διευθύντρια της Σχολής Δηώ Καγκελάρη προχωρούν στην επόμενη μέρα, που δεν θα είναι ανώδυνη, αφού θα πρέπει να περάσει από την πλήρη καταγραφή των καταγγελιών των σπουδαστών. Μίλησαν οι σπουδαστές σήμερα για ορισμένους διδάσκοντες που κάνουν απαξιωτικά, ομοφοβικά, μειωτικά σχόλια, για κλίμα διακρίσεων και φόβου.
Η αρχή έγινε όπως φαίνεται, ενώ ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη η κατάρτιση Κώδικα Δεοντολογίας για τις σχολές και τους κρατικούς φορείς, όπως έχει ανακοινώσει ο Νικόλας Γιατρομανωλάκης, με την πρόβλεψη και κυρώσεων. Ακολουθεί η κοινή ανακοίνωση που αμέσως μετά την σύσκεψη εξέδωσε ο Σύλλογος Σπουδαστών, ο Σύλλογος Διδασκόντων και η Διευθύντρια της Σχολής.

Τα μεμονωμένα περιστατικά

«Tο Σάββατο 6/2/2021, μετά από πρόσκληση του Συλλόγου Σπουδαστών της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, πραγματοποιήθηκε διαδικτυακή συνάντηση του συνόλου των σπουδαστών και των διδασκόντων της σχολής, με την παρουσία της Διευθύντριας Σπουδών. Στη διάρκεια αυτής της συνάντησης:
1) Συζητήθηκε το θέμα που έχει προκύψει σχετικά με την ανακοίνωση την οποία δημοσίευσε ο Σύλλογος Σπουδαστών στις 30/1/2021, στην επίσημη σελίδα του στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης Facebook. Αρχική πρόθεση αυτής της ανακοίνωσης ήταν να υποστηρίξει και να ενθαρρύνει όσα θύματα κατάχρησης εξουσίας και περιστατικών οποιασδήποτε μορφής βίας τόλμησαν και τολμούν να αρθρώσουν λόγο διεκδικώντας την αξιοπρέπειά τους, και όχι να περιοριστεί σε θέματα εντός Σχολής. Αναγνωρίστηκε, ωστόσο, ότι η ασαφής και παρεξηγήσιμη διατύπωση αυτής της ανακοίνωσης έφερε τη Σχολή στο μάτι του κυκλώνα, αφήνοντας να πλανάται μια αόριστη κατηγορία πάνω από όλους τους διδάσκοντες.

Απαξιωτικά, ομοφοβικά σχόλια

2) Στηλιτεύτηκε από όλους η εργαλειοποίηση της ανακοίνωσης των σπουδαστών, και η χωρίς κανένα στοιχείο εκμετάλλευση και διόγκωσή της από τα ΜΜΕ και τα κοινωνικά δίκτυα. 
3) Οι σπουδαστές αναφέρθηκαν σε μεμονωμένα περιστατικά που αφορούσαν πρακτικές διδασκαλίας, όπου παρατηρήθηκε αυταρχική συμπεριφορά και, κατά τα λεγόμενα των σπουδαστών, χρησιμοποιήθηκαν μειωτικά, απαξιωτικά και ομοφοβικά σχόλια τα οποία τραυμάτιζαν την αξιοπρέπειά τους και δημιουργούσαν ένα κλίμα διακρίσεων και φόβου. Τα παράπονα αυτά εκφράστηκαν ανοιχτά, ενώπιον του συνόλου διδασκόντων και σπουδαστών. Η Σχολή έχει προχωρήσει ήδη στη διερεύνηση των περιστατικών που αναφέρθηκαν, ώστε να επιλυθούν τα ζητήματα.

Ο κώδικας δεοντολογίας

Μετά τη συνάντηση αυτή, το τραυματισμένο κλίμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης μεταξύ διδασκόντων και διδασκομένων έχει αποκατασταθεί, και αποφασίστηκε η από κοινού έκδοση της παρούσας ανακοίνωσης, με σκοπό τη διάλυση των παρανοήσεων που δημιουργήθηκαν. Η Διεύθυνση της Σχολής και το σώμα των διδασκόντων συνεχίζουν να είναι στο πλευρό των σπουδαστών και να τους στηρίζουν ώστε, με βάση έναν κοινό Κώδικα Δεοντολογίας και σε ένα περιβάλλον προστασίας και εμπιστοσύνης, να μπορεί άφοβα κάθε σπουδαστής να αναφέρει πιθανά περιστατικά που, με οποιονδήποτε τρόπο και ένταση, προσβάλλουν την αξιοπρέπεια και την προσωπικότητά του.
Συνεχίζουμε να πιστεύουμε σε ένα θέατρο ελευθερίας και συνεργασίας.»

IEFIMERIDA

Παραιτήθηκε από το Εθνικό Θέατρο ο Δημήτρης Λιγνάδης

Είναι πλέον επίσημο, ο Δημήτρης Λιγνάδης, υπέβαλε την παραίτησή του από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου και η υπουργός Πολιτισμού να την κάνει αμέσως δεκτή.

Όπως αναφέρει στην επιστολή του, ο Δ. Λιγνάδης αποφάσισε να παραιτηθεί μετά από φήμες και αναφορές στο πρόσωπο του, χωρίς -όπως επισημαίνει- να υπάρχουν επίσημες καταγγελίες. Χαρακτηρίζοντας τες «προσωπικές επιθέσεις», γράφει -μεταξύ άλλων- πως θα ασκήσει κάθε νόμιμο δικαίωμά του κατά όσων τον έχουν στοχοποιήσει.

Συγκεκριμένα αναφέρει τα εξής:

«Παρά την ύψιστη τιμή που αποτελεί για μένα να υπηρετώ το πρώτο θέατρο της χώρας μας, η αγάπη και η αφοσίωσή μου προς το ίδιο το Εθνικό Θέατρο μου υπαγορεύει να υποβάλω σήμερα την παραίτησή μου.

Το τελευταίο διάστημα έχουμε γίνει όλοι μάρτυρες ενός τοξικού κλίματος φημών, υπονοούμενων, διαρροών και αναφορών γύρω από το πρόσωπό μου, χωρίς μάλιστα να έχει υπάρξει οποιαδήποτε επίσημη καταγγελία. Γεγονός που θα μου επέτρεπε το ελάχιστο προβλεπόμενο από ένα Κράτος Δικαίου, δηλαδή να υπερασπιστώ τον εαυτό μου.

Αντιπαρερχόμενος τις ερμηνείες που θα γεννήσει η κίνησή μου αυτή, οφείλω να βάλω το καλό του Εθνικού Θεάτρου πάνω απ’ όλα, και να προστατεύσω τον θεσμό από μία ατέρμονη επικοινωνιακή και πολιτική διελκυστίνδα.

Αφού οι επιθέσεις, έστω κι έτσι, είναι προσωπικές, επιλέγω να σταθώ κι εγώ όρθιος απέναντί τους ως πρόσωπο και όχι να κρυφτώ στη κουίντα του Εθνικού Θεάτρου. Επιπλέον, η παραίτησή μου αυτή, μού επιτρέπει να προχωρήσω χωρίς να δεσμεύω ή να δεσμεύομαι πλέον θεσμικά και να ασκήσω κάθε νόμιμο δικαίωμά μου έναντι όσων επέλεξαν να με στοχοποιήσουν, εξυπηρετώντας την οποιαδήποτε σκοπιμότητα. Σας ευχαριστώ από καρδιάς για τη συνεργασία.

Με τιμή Δημήτρης Λιγνάδης».

Η τοποθέτηση του ΣΥΡΙΖΑ για την παραίτηση

Πλήρη ενημέρωση γιατί έκανε δεκτή την παραίτηση του Δημήτρη Λιγνάδη, ζητά ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ.

Το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης αναφέρει ότι «η κυρία Μενδώνη για να καλύψει τον κ. Λιγνάδη είχε μιλήσει για φήμες και είχε δεσμευτεί πως θα εξετάσει κάθε ενδεχόμενο εάν υπάρξει επώνυμη καταγγελία». Προσθέτει ότι «αφού για δύο εβδομάδες η κυρία Μενδώνη έκανε τα στραβά μάτια για την προσωπική επιλογή του κ. Μητσοτάκη, σήμερα ξαφνικά, ενώ δεν υπήρξε καμία επώνυμη καταγγελία παρά μόνο μία ανώνυμη και ανατριχιαστική μαρτυρία ενός θύματος βιασμού στο 2020mag.gr που δεν κατονομάζει το δράστη, έκανε δεκτή την παραίτησή του».

«Θέλουμε να πιστεύουμε ότι πρόκειται για τραγική σύμπτωση», αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ και καταλήγει τονίζοντας ότι «περιμένουμε από την κα Μενδώνη πλήρη ενημέρωση, γιατί έκανε δεκτή την παραίτηση».

ΜέΡΑ25: Θα ανακοινωθεί ο πραγματικός λόγος της παραίτησης;

Σε μια λιτή ανακοίνωση που εξέδωσε το ΜέΡΑ25 αναφέρει σχετικά με το ζήτημα του Δημήτρη Λιγνάδη: «Κυρία Μενδώνη, θα ανακοινώσετε τον πραγματικό λόγο παραίτησης του κυρίου Λιγνάδη που μέχρι και σήμερα καλύπτατε; Τι σας συμβουλεύει η Εκπρόσωπος (άκρας του) Τάφου (σιωπής);».


Η ΕΡΤ ενισχύει την ελληνική κινηματογραφική παραγωγή

Με το συνολικό ποσό των 5.101.000 ευρώ ενίσχυσε η ΕΡΤ την εγχώρια κινηματογραφική παραγωγή, το 2020, στο πλαίσιο της εφαρμογής του νόμου για το 1,5%, βάσει του οποίου οι τηλεοπτικοί οργανισμοί υποχρεούνται να καταβάλουν το εν λόγω ποσοστό επί των κερδών τους προς αυτή την κατεύθυνση.

Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΡΤ, σε αυτό το πλαίσιο, ενέκρινε τις εισηγήσεις της Επιτροπής Κινηματογράφου και διέθεσε 4.801.000 ευρώ για την παραγωγή 61 ταινιών μεγάλου μήκους.

Συγκεκριμένα, 40 εγχώριων και διεθνών παραγωγών, δύο ταινιών χαμηλού προϋπολογισμού (low budget), 18 ντοκιμαντέρ και μιας ολοκληρωμένης ταινίας. Επίσης, διέθεσε 300.000 ευρώ για την παραγωγή 15 ταινιών μικρού μήκους από το πρόγραμμα «Μicrofilm».



Ιταλία: Κέντρο εμβολιασμού - Ένα από τα σημαντικότερα μουσεία σύγχρονης τέχνης

Το Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea πρόσφερε τις αίθουσες του για να βοηθήσει το πρόγραμμα εμβολιασμού στην Ιταλία, χώρα που επλήγη βαρύτατα από την πανδημία. Το μουσείο στο Τορίνο θα είναι ο πρώτος χώρος πολιτισμού που μετατρέπεται σε κέντρο εμβολιασμού για το κοινό όταν ξεκινήσει το πιλοτικό πρόγραμμα τον Μάρτιο ή Απρίλιο, ανάλογα με την εξέλιξη του εμβολιασμού των υγειονομικών και των μεγάλης ηλικίας ασθενών σε νοσοκομεία, οι οποίοι προηγούνται.


Σε ανακοίνωσή της, η διευθύντρια του μουσείου Carolyn Christov-Bakargiev υπογράμμισε ότι το μουσείο είναι «καλά εξοπλισμένο» για την πρωτοβουλία, διαθέτοντας τον αναγκαίο χώρο για την τήρηση αποστάσεων. Επιπλέον, είναι εξασφαλισμένος ο έλεγχος του αέρα, η ασφάλεια και τα πρωτόκολλα εισόδου που απαιτούνται για την καλή λειτουργία ενός κέντρου εμβολιασμού. «Οι φιλικοί φύλακες του μουσείου μας είναι καλά εκπαιδευμένοι στον έλεγχο των κινήσεων του κοινού» πρόσθεσε η Christov-Bakargiev.


Το μουσείο συνεργάζεται με τις υγειονομικές αρχές του Τορίνου σε αυτή την πρωτοβουλία. Ο τρίτος όροφος, με εμβαδόν άνω των 3.000 τετραγωνικών μέτρων, θα δοθεί για τον εμβολιασμό, ενώ το πρόγραμμα εκθέσεων του μουσείου θα συνεχίσει στους δύο κάτω ορόφους όταν επιτραπεί να ανοίξει και πάλι (το Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea ανήκει σε «πορτοκαλί ζώνη», άρα θα καθυστερήσει). Οι αναμένοντες υπομονετικά στην ουρά για να εμβολιαστούν θα μπορούν να βλέπουν τις εγκαταστάσεις νωπογραφιών της Ελβετίδας Claudia Comte, η οποία θα ετοιμάσει και ένα ακουστικό έργο τέχνης, έχοντας κατά νου το νέο κέντρο εμβολιασμού.

«Πάντα η τέχνη βοηθούσε, γιάτρευε και φρόντιζε – μάλιστα, κάποια από τα πρώτα μουσεία στον κόσμο ήταν νοσοκομεία» θύμισε η Christov-Bakargiev. «Τα κτήριά μας μπορούν να συνεχίσουν να υπηρετούν αυτόν τον σκοπό και να εκπληρώσουν την αποστολή μας: arte cura – η τέχνη βοηθά» τόνισε.

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ

Αλεξανδρούπολη: Κατ’ οίκον παράδοση βιβλίων από τη Δημοτική Βιβλιοθήκη

Σε κατ' οίκον παράδοση και παραλαβή βιβλίων, κατόπιν ραντεβού και λαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα μέτρα προφύλαξης για τη διασφάλιση της υγείας του κοινού και του προσωπικού της, προχωρά, από τις 18 Ιανουαρίου, η Δημοτική Βιβλιοθήκη Αλεξανδρούπολης.

Ειδικότερα, ως προς τη διαδικασία παραγγελίας των βιβλίων, οι χρήστες μπορούν ν' αναζητούν στον ηλεκτρονικό κατάλογο του OPEN ABEKT της Δημοτικής Βιβλιοθήκης τη βιβλιογραφία που επιθυμούν στον σύνδεσμο axdlibrary.openabekt.gr. Ακολουθεί η αποστολή e-mail στη διεύθυνση axdlibrary@gmail.com , των στοιχείων των βιβλίων που επιθυμούν να δανειστούν, αναγράφοντας τα προσωπικά τους στοιχεία, όπως τον αριθμό μέλους της βιβλιοθήκης, ονοματεπώνυμο, κινητό τηλέφωνο, ενώ εναλλακτικά μπορεί να γίνει και τηλεφωνική κράτηση στο 2551089690. Απαραίτητη για το δανεισμό είναι η κάρτα μέλους της Βιβλιοθήκης και στην περίπτωση που δεν υπάρχει μπορεί να ζητηθεί η έκδοσή της.

Σημειώνεται ότι η κατ' οίκον διανομή θα γίνεται σε συνεργασία με το Δίκτυο Εθελοντών του Δήμου Αλεξανδρούπολης, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα παραλαβής από την είσοδο της βιβλιοθήκης, πάντα κατόπιν συνεννόησης. Σε ,ότι αφορά τα μέτρα διασφάλισης της υγείας τόσο του κοινού όσο και του προσωπικού, τα βιβλία θα παραδίδονται με όλες τις προφυλάξεις για τη νόσο COVID 19, ήτοι γάντια, μάσκα, απολυμάνσεις και όλα τα δανειζόμενα βιβλία με την επιστροφή τους στη βιβλιοθήκη θα κρατούνται σε ξεχωριστό χώρο καραντίνας για 72 ώρες.

 Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ομήρου Οδύσσεια του Δημήτρη Μαρωνίτη διαδικτυακά στην ιστοσελίδα του ΚΘΒΕ

Το διαδικτυακό ταξίδι με το μνημειώδες έργο της Οδύσσειας, όπως το απέδωσε με την αριστουργηματική του μετάφραση, ο μεγάλος συγγραφέας Δημήτρης Μαρωνίτης, συνεχίζεται στην ιστοσελίδα του ΚΘΒΕ.

Είκοσι τέσσερις ραψωδίες, 12.110 στίχοι, 10 χρόνων γεγονότα σε 41 ημέρες, αποτυπώθηκαν σε ένα έργο 23ων ωρών από τριάντα οκτώηθοποιούς του ΚΘΒΕ, που ένωσαν τις δυνάμεις τους υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση της Έφης Δρόσου.
Η πρώτη Ραψωδία της Οδύσσειας, διαθέσιμη στα οπτικοακουστικά μέσα του Οργανισμού (ιστοσελίδα: www.ntng.gr) από την Παραμονή της Πρωτοχρονιάς, αποκάλυψε τη δίψα του φιλοθεάμονος κοινού του ΚΘΒΕ με τη θερμή του ανταπόκριση.Ἀθηνᾶς παραίνεσις πρὸς Τηλέμαχον. Μνηστήρων εὐωχία

Στην εναρκτήρια ραψωδία της Οδύσσειας, ο ποιητής καλεί τη Μούσα να αφηγηθεί τα γεγονότα της επιστροφής του Οδυσσέα στην πατρίδα του. Εκείνη ξεκινάει την ιστορία από το σημείο που ο Οδυσσέας βρίσκεται εγκλωβισμένος στο νησί της Καλυψώς και νοσταλγεί την πατρίδα του. Είναι τότε που οι Θεοί, εκτός από τον Ποσειδώνα, αρχίζουν να τον συμπονούν και αποφασίζουν να διευκολύνουν την επιστροφή του. Στέλνουν τον Ερμή στην Καλυψώ για να της ζητήσει να αφήσει τον Οδυσσέα ελεύθερο. Την ίδια στιγμή, η Αθηνά παίρνοντας τη μορφή του Μέντη, φτάνει στην Ιθάκη για να πείσει τον Τηλέμαχο να αναλάβει τις πρώτες του ευθύνες: να διώξει τους μνηστήρες, που με τις καταχρήσεις τους κατασπαταλούν την περιουσία του, και να ταξιδέψει στην Πύλο και στη Σπάρτη για να πάρει πληροφορίες για τον πατέρα του.

ΑΦΗΓΗΣΗ : ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΛΑΜΙΩΤΗΣ

ΔΙΑΣ : ΕΦΗ ΔΡΟΣΟΥ

ΑΘΗΝΑ – ΜΕΝΤΩΡ: ΛΙΛΙΑΝ ΠΑΛΑΝΤΖΑ

ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ : ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΡΥΦΟΥΛΤΣΑΝΗΣ

ΠΗΝΕΛΟΠΗ : ΜΑΡΙΑ ΚΑΡΑΜΗΤΡΗ

ΑΝΤΙΝΟΟΣ : ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΣΤΡΟΓΙΑΝΝΙΔΗΣ

ΕΥΡΥΜΑΧΟΣ : ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΟΡΦΑΚΙΔΗΣ

Η συμμετοχή του κόσμου στη δημοσίευση / προβολή της β΄ ραψωδίας στις 4 Ιανουαρίου επισφράγισε την πρωτότυπη παραγωγή του ΚΘΒΕ, παρασύροντας όλους μας, ως συνταξιδιώτες της πρώτης θέσης όπως υπογραμμίζει και η σκηνοθέτης, στο «μακρύ δρόμο για το σπίτι»… ακολουθώντας τα βήματα του ήρωα.Ἰθακησίων ἐκκλησία. Τηλεμάχου ἀποδημία

Στη ραψωδία β(δεύτερη μέρα της Οδύσσειας)ο Τηλέμαχος συγκαλεί συνέλευση των Ιθακησίων στην οποία καταγγέλλει στους συμπολίτες του τις αυθαιρεσίες των μνηστήρων. Όσοι τον ακούν τον συμπονούν αλλά παραμένουν σιωπηλοί. Τότε ο Αντίνοος περνάει στην αντεπίθεση κατηγορώντας την Πηνελόπη ως υπεύθυνη για την κατάσταση αυτή. Προειδοποιεί μάλιστα, πως όσο εκείνη δεν αποφασίζει, οι μνηστήρες θα παραμείνουν στο σπίτι της. Ο Δίας στέλνει για συμπαράσταση στον Τηλέμαχο δύο αετούς που ερμηνεύονται από τον μάντη Αλιθέρση ως κακοί οιωνοί για το μέλλον των μνηστήρων. Οι μνηστήρες αγνοώντας τα λόγια του μάντη επιστρέφουν στο σπίτι του Τηλέμαχου ενώ η θεά Αθηνά παίρνει τη μορφή του Μέντορα, του φίλου του Οδυσσέα, και βοηθάει τον Τηλέμαχο να ξεκινήσει το ταξίδι.

ΑΦΗΓΗΣΗ : ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΛΑΜΙΩΤΗΣ

ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ : ΘΟΔΩΡΗΣ ΠΟΛΥΖΩΝΗΣ

ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ : ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΡΥΦΟΥΛΤΣΑΝΗΣ

ΑΝΤΙΝΟΟΣ : ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΣΤΡΟΓΙΑΝΝΙΔΗΣ

ΠΗΝΕΛΟΠΗ : ΜΑΡΙΑ ΚΑΡΑΜΗΤΡΗ

ΜΑΣΤΟΡΙΔΗΣ : ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΦΥΡΙΔΗΣ

ΕΥΡΥΜΑΧΟΣ : ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΟΡΦΑΚΙΔΗΣ

ΑΘΗΝΑ – ΜΕΝΤΩΡ : ΛΙΛΙΑΝ ΠΑΛΑΝΤΖΑ

ΛΗΟΚΡΙΤΟΣ : ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΡΕΖΙΟΣ

ΜΝΗΣΤΗΡΑΣ Α’ : ΤΕΛΗΣ ΖΑΧΑΡΑΚΗΣ

ΜΝΗΣΤΗΡΑΣ Β’ : ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΥΡΥΚΛΕΙΑ : ΝΕΦΕΛΗ ΑΝΘΟΠΟΥΛΟΥ

Ένα ταξίδι, άκρως επίκαιρο και διδακτικό που θα συνεχίσει να μας ενώνει διαδικτυακά με εβδομαδιαία περιοδικότητα προβολής μέχρι και την τελευταία ραψωδία.Παρασκευή 8 Ιανουαρίου - Οδύσσεια (ραψωδία δ)

Τὰ ἐν Λακεδαίμονι

Φτάνοντας στο παλάτι του Μενέλαου, ο Τηλέμαχος και ο Πεισίστρατος μένουν έκθαμβοι από τον πλούτο και την πολυτέλεια. Ο Μενέλαος τους φιλοξενεί και πριν μάθει ποιοι είναι περιγράφει τη μεγάλη θλίψη του για τον χαμό του αδελφού του αλλά και για την τύχη του Οδυσσέα. Μόλις εμφανίζεται η Ελένη αναγνωρίζει τον Τηλέμαχο εξαιτίας της ομοιότητάς του με τον πατέρα του.

Αφηγούνται τότε με τη σειρά, πρώτα εκείνη και ύστερα ο Μενέλαος, δύο περιστατικά από την Τροία που μαρτυρούσαν την οξυδέρκεια και τις ικανότητες του Οδυσσέα. Την επόμενη μέρα ο Τηλέμαχος ρωτάει τον Μενέλαο αν ξέρει κάτι παραπάνω για την τύχη του πατέρα του. Τότε εκείνος του περιγράφει το ταξίδι του στην Αίγυπτο και τη συνάντησή του με τον γέροντα Πρωτέα, ο οποίος του φανέρωσε πως ο Οδυσσέας ήταν αποκλεισμένος στο νησί της Καλυψώς.

Την ίδια ώρα στην Ιθάκη, οι μνηστήρες με αρχηγό τον Αντίνοο αποφασίζουν να στήσουν ενέδρα στον Τηλέμαχο και με την επιστροφή του να τον σκοτώσουν. Τα νέα τα μαθαίνει και η Πηνελόπη και αρχίζει να θρηνεί. Στον ύπνο της εμφανίζεται η θεά Αθηνά, με διαφορετική μορφή, για να την παρηγορήσει.

ΑΦΗΓΗΣΗ : ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΛΑΜΙΩΤΗΣ
ΕΤΕΩΝΕΑΣ : ΧΡΙΣΤΟΣ ΝΤΑΡΑΚΤΣΗΣ
ΜΕΝΕΛΑΟΣ : ΙΟΡΔΑΝΗΣ ΑΙΒΑΖΟΓΛΟΥ
ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ : ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΡΥΦΟΥΛΤΣΑΝΗΣ
ΕΛΕΝΗ : ΕΥΑΝΘΙΑ ΣΩΦΡΟΝΙΔΟΥ
ΠΕΙΣΙΣΤΡΑΤΟΣ : ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΣΟΥΛΗΣ
ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΠΡΩΤΕΑΣ : ΒΑΣΙΛΗΣ ΣΕΙΜΕΝΗΣ
ΕΙΔΟΘΕΗ : ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΠΟΥΡΕΓΚΑ
ΝΟΗΜΩΝ : ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΣΛΗΣ
ΠΗΝΕΛΟΠΗ : ΜΑΡΙΑ ΚΑΡΑΜΗΤΡΗ
ΜΕΔΩΝ : ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΙΛΙΝΙΚΟΣ
ΕΥΡΥΚΛΕΙΑ : ΝΕΦΕΛΗ ΑΝΘΟΠΟΥΛΟΥ
ΜΝΗΣΤΗΡΑΣ B’ : ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
ΑΝΤΙΝΟΟΣ : ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΣΤΡΟΓΙΑΝΝΙΔΗΣ
ΑΘΗΝΑ : ΛΙΛΙΑΝ ΠΑΛΑΝΤΖΑ
Το πρόγραμμα δημοσίευσης των επόμενων ραψωδιών μπορείτε να το δείτε εδώ

ΜΕ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΚΑΡΑΝΤΙΝΑΣ Η ΠΑΡΑΓΩΓΗ

Το εγχείρημα, λόγω των υγειονομικών κανονισμών είναι πολύμηνα εξελίξιμο. Σύμφωνα με τους πρωταγωνιστές «πρόβες ήταν αδύνατον να πραγματοποιηθούν. Ωστόσο είχαμε ενθουσιαστεί γι’ αυτή την ομαδική δράση σε παράλληλα σύμπαντα που όμως έφερε στο φως κάτι που ποτέ προηγούμενα δεν είχε ξαναγίνει. Παίρναμε τα κείμενα και από απόσταση τα μελετούσαμε. Ακούγαμε τον ίδιο τον Μαρωνίτη που κατά το παρελθόν είχε διαβάσει το έργο του. Ύστερα φορώντας μάσκες και τηρώντας αποστάσεις, μόνοι ο καθένας, αποδίδαμε μπροστά στα μικρόφωνα τους χαρακτήρες. Με την τεχνική του μοντάζ, που διήρκησε ώρες ατέλειωτες, φθάσαμε στο προσδοκώμενο, να υλοποιηθεί δηλαδή ακέραιο ηχογράφημα του έργου που ο ακροατής θα μπορεί να απολαύσει από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του ΚΘΒΕ με το πάτημα ενός κουμπιού».

Η Διανομή

Το έργο των 24ων κεφαλαίων, όσα και τα γράμματα της αλφαβήτου που με αυτά αριθμείται, που επίσημα καταγράφεται περί τον 6ο αιώνα π.Χ στην αρχαία Αθήνα κατ’ εντολή του Πεισίστρατου ή του Ιππάρχου, με στόχο να απαγγελθεί από Ραψωδούς στις γιορτές των Παναθηναιων χωρίστηκε απ’ τους Αλεξανδρινούς σε τρεις υπο-ενότητες:

Την «ΤΗΛΕΜΑΧΕΙΑ» (α-δ) όπου ο γιος του Οδυσσέα, ο Τηλέμαχος αναζητά τον πατέρα του, τη «ΦΑΙΑΚΙΔΑ» ή αλλιώς «ΝΟΣΤΟ» (ε-ν) στην οποία ο ήρωας αφηγείται στους Φαίακες τις περιπέτειες μέχρι να φθάσει στην Ιθάκη και τη «ΜΝΗΣΤΗΡΟΦΟΝΙΑ» (ξ-ω), που περιγράφει την τιμωρία των μνηστήρων.Συντελεστές:

Σκηνοθεσία- Συντονισμός: Έφη Δρόσου
Πρωτότυπη Μουσική σύνθεση: Διονύσης Κωνσταντινίδης
Φωτογραφικά εξώφυλλα: Τάσος Θώμογλου

Ηθοποιοί: Ιορδάνης Αϊβάζογλου, Νεφέλη Ανθοπούλου, Μελίνα Αποστολίδου, Γιάννης Γκρέζιος, Νατάσα Δαλιάκα, Θανάσης Δισλής, Δημήτρης Διακοσάββας, Έφη Δρόσου, Τέλης Ζαχαράκης, Σοφία Καλεμκερίδου, Μαρία Καραμήτρη, Γιάννης Καραμφίλης, Νίκος Κολοβός, Νίκος Κουσούλης, Χρήστος Μαστρογιαννίδης, Νίκος Μήλιας, Δημήτρης Μορφακίδης, Χρήστος Νταρακτσής, Γιάννης Παλαμιώτης, Λίλιαν Παλάντζα, Βασίλης Παπαδόπουλος, Παναγιώτης Παπαϊωάννου, Χρήστος Παπαδημητρίου, Θοδωρής Πολυζώνης, Μαριάννα Πουρέγκα, Θανάσης Ραφτόπουλος, Θανάσης Ρέστας, Βασίλης Σεϊμένης, Βασίλης Σπυρόπουλος, Πολυξένη Σπυροπούλου, Γιώργος Σφυρίδης, Ευανθία Σωφρονίδου, Στέργιος Τζαφέρης, Βασίλης Τρυφουλτσάνης, Μάρα Τσικάρα, Δημήτρης Τσιλινίκος, Άννυ Τσολακίδου, Θάνος Φερετζέλης, Κωνσταντίνος Χατζησάββας.

Το BBC προσφέρει το μεγαλύτερο στην ιστορία του εκπαιδευτικό πρόγραμμα



Το BBC ανακοίνωσε σήμερα ότι θα προσφέρει το μεγαλύτερο στην ιστορία του βρετανικού δικτύου εκπαιδευτικό πρόγραμμα καθώς η Αγγλία και η Σκωτία εισέρχονται σε νέα καθολικά lockdown και τα περισσότερα παιδιά αναγκάζονται να παραμένουν σπίτι.

Τη Δευτέρα 4 Ιανουαρίου 2020, η Αγγλία είπε ότι οι περισσότεροι μαθητές θα επιστρέψουν στην τηλεκπαίδευση και η Σκωτία επέκτεινε διατάξεις που κρατούν τα σχολεία κλειστά για όλα τα παιδιά, εκτός από εκείνα των εργαζομένων σε βασικές υπηρεσίες, καθώς μια μετάλλαξη του νέου κορωνοϊού προκαλεί άλμα στον αριθμό των κρουσμάτων.

Από την επόμενη εβδομάδα, το παιδικό κανάλι CBBC του BBC, θα προσφέρει ένα τρίωρο τηλεοπτικό πρόγραμμα που θα απευθύνεται σε μαθητές δημοτικού και το BBC Two θα εστιάσει το περιεχόμενο του για μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Άλλες εκπαιδευτικές εκπομπές και πόροι θα είναι επίσης διαθέσιμες.

Το κλείσιμο των σχολείων προκαλεί ανησυχίες για τον τρόπο με τον οποίο οι γονείς θα μπορέσουν να βοηθήσουν στην κατ’οίκον μάθηση των παιδιών τους, καθώς εργάζονται και μέσω του χάσματος στην πρόσβαση σε εργαλεία όπως η διαθεσιμότητα διαδικτύου σε φτωχότερες και πλουσιότερες οικογένειες.

«Η εκπαίδευση είναι απολύτως ζωτικής σημασίας», δήλωσε ο γενικός διευθυντής του BBC Τιμ Ντέιβι. «Το BBC δηλώνει παρόν για να διαδραματίσει τον ρόλο του και χαίρομαι που καταφέραμε να το φέρουμε τόσο γρήγορα στο κοινό».

Οι βρετανικοί πάροχοι κινητής τηλεφωνίας και ευρυζωνικών δικτύων αφαιρούν ανώτατα όρια χρήσης δεδομένων για να βοηθήσουν τα μειονεκτούντα παιδιά στην Αγγλία να παρακολουθήσουν μαθήματα στο διαδίκτυο μετά το κλείσιμο των σχολείων.

 Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

«Οπτικοποιώντας την ανθρωπότητα»: Η πρώτη δράση του Δικτύου Μουσείων Σύγχρονου Πολιτισμού


Το πρώτο επίσημο «παρών» του δηλώνει το Δίκτυο Μουσείων Σύγχρονου Πολιτισμού του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού με την ψηφιακή έκθεση «Οπτικοποιώντας την ανθρωπότητα», που είναι πλέον διαθέσιμη στην πλατφόρμα res.momus.gr.

Στην έκθεση παρουσιάζονται περισσότερα από 100 έργα τέχνης 62 καλλιτεχνών από τις συλλογές των φορέων που συμμετέχουν στο Δίκτυο (Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης [ΕΜΣΤ], Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης [MOMus]).

Όπως ενημερώνει με ανακοίνωσή του το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, με την επιλογή των έργων επιχειρείται η αποτύπωση, όχι μόνο της παγκόσμιας ανθρωπιστικής και οικονομικής κρίσης στην Covid-19 εποχή, αλλά και άλλων, πρωτόγνωρων προκλήσεων που η ανθρωπότητα καλείται να αντιμετωπίσει και που σχετίζονται με την αυξανόμενη οικονομική ανισότητα, το ανεξέλεγκτο κλίμα φόβου, τον αυθαίρετο περιορισμό ατομικών ελευθεριών και την εργασιακή αβεβαιότητα. Προκλήσεις που καθιστούν πιο επίκαιρη από ποτέ τη συζήτηση για τα ανθρώπινα δικαιώματα, 70 χρόνια μετά την υπογραφή της Ευρωπαϊκής Διακήρυξης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου.

Η έκθεση «Οπτικοποιώντας την ανθρωπότητα» προκρίνει την επουλωτική δύναμη της τέχνης που μπορεί να ξεπεράσει εμπόδια όπως η γλώσσα, η κουλτούρα και η πολιτική. Διαρθρωμένη σε τρεις ενότητες, κάθε μία από τις οποίες περιλαμβάνει έργα και από τους τρεις συμμετέχοντες φορείς-μέλη του δικτύου, η έκθεση καταγράφει, ερμηνεύει και αποκαλύπτει αλήθειες πέρα από το ορατό, παρουσιάζει, άλλοτε με ευθύ και άλλοτε με υπαινικτικό τρόπο, εικόνες θάρρους και αδικίας, ελπίδας και απελπισίας, μικρές και μεγάλες επιτυχίες και αποτυχίες του ανθρώπου να προστατέψει τον άνθρωπο.

Πιο συγκεκριμένα, η πρώτη ενότητα με τίτλο «Animus Immortalis Est» θίγει το ζήτημα της αξίας της ανθρώπινης ζωής και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, σε μια εποχή που ο φονταμενταλισμός, ο φασισμός, ο θρησκευτικός εξτρεμισμός και η τρομοκρατία απειλούν τις ανθρωπιστικές αξίες πάνω στις οποίες δομήθηκε η Ευρώπη μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.

Η δεύτερη ενότητα με τίτλο «Κάτι Σαν Σπίτι» ασχολείται με την έννοια της Εστίας τόσο κυριολεκτικά όσο και μεταφορικά: η παγκοσμιοποίηση έχει μετατρέψει εκατομμύρια ανθρώπους από πολίτες σε μετανάστες, ενώ το δικαίωμα στην κατοικία, στην ασφάλεια αλλά και στον αυτοπροσδιορισμό είναι λιγότερο δεδομένα από ποτέ. Τι σημαίνει «σπίτι» για τον καθένα από μας;

Η τρίτη ενότητα με τίτλο «Κλιματική Κρίση» παρουσιάζει έργα που στόχο έχουν να καταδείξουν το μείζον ζήτημα της κλιματικής αλλαγής και των μοιραίων περιβαλλοντικών, κοινωνικών και οικονομικών επιπτώσεών της, οι οποίες είναι ήδη παγκοσμίως αισθητές. Οι καλλιτέχνες θέτουν το ερώτημα εάν η ανθρωπότητα δύναται να διορθώσει τα περιβαλλοντικά λάθη της.

Το Δίκτυο Μουσείων Σύγχρονου Πολιτισμού ιδρύθηκε με πρωτοβουλία της Διεύθυνσης Εικαστικών, Αρχιτεκτονικής, Φωτογραφίας και Μουσείων Σύγχρονου Πολιτισμού του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και λειτουργεί υπό τη μορφή συνεργατικής πλατφόρμας στην οποία συμμετέχουν οι εποπτευόμενοι μουσειακοί φορείς σύγχρονου πολιτισμού της χώρας. Η ιδέα προέκυψε από τη διεθνή μουσειακή πρακτική για τη δημιουργία ενός πλέγματος συνεργειών και συνεργασιών με στόχο την εξοικονόμηση πόρων, την εξεύρεση συνεργατικών τρόπων και εργαλείων, την ανταλλαγή τεχνογνωσίας και την από κοινού ανάδειξη των έργων που ανήκουν στις δημόσιες συλλογές της χώρας.

Η ψηφιακή έκθεση «Οπτικοποιώντας την ανθρωπότητα» αποτελεί την πρώτη επίσημη δράση του Δικτύου για την οποία συνεργάστηκαν η Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) και ο Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (MOMus). Εγκαινιάστηκε μ' αυτόν τον τρόπο ένα συλλογικό εκθεσιακό εγχείρημα, στο οποίο για πρώτη φορά τα μεγαλύτερα μουσεία μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης της χώρας συνεργάστηκαν για την υλοποίηση μιας υψηλού επιπέδου διεθνούς έκθεσης αφιερωματικού χαρακτήρα.

Στην έκθεση παρουσιάζονται έργα των παρακάτω καλλιτεχνών:

Αλέξης Aκριθάκης, Δημήτρης Αληθεινός, Ζίαντ 'Ανταρ, Δημήτρης Αντωνίτσης, Θανάσης Απάρτης, Αχιλλέας Απέργης, Γεώργιος Βακιρτζής, Γιώργος Γεροντίδης, Αλέξανδρος Γεωργίου, Απόστολος Γεωργίου, Φρανθίσκο Γκόγια υ Λουθιέντες (Francisco Goya y Lucientes), Νικόλαος Γύζης, Γιώργος Γυπαράκης, Δανιήλ (Παναγόπουλος), Γιώργος Ζογγολόπουλος, Γεώργιος Ιακωβίδης, Χριστίνα Κάλμπαρη, Ορέστης Κανέλλης, Βλάσης Κανιάρης, Βάσος Καπάνταης, Βάσω Κατράκη, Ντέμπορα Κέλι & Τίνα Φάιβας (Deborah Kelly & Tina Fiveash), Δημοσθένης Κοκκινίδης, Λάζαρος Λαμέρας, Γιώργος Λάππας, Ανδρέας Λόλης, Νικηφόρος Λύτρας, Ρενέ Μαγκρίτ (René Magritte), Μέμος (Αγαμέμνων) Μακρής, Αντρέα Μαντένια (Andrea Mantegna), Κατερίνα Μαρούδα, Κάρλος Μότα (Carlos Motta), Μανώλης Μπαμπούσης, 'Αντρεα Μπάουερς (Andrea Bowers), Χρόνης Μπότσογλου, Λία Ναλμπαντίδου, Φρέια Ναγιάντε (Freya Najade), Σολομών Νικρίτιν (Solomon Nikritin), Χρύσα Νικολέρη, Τζορτζ Οσόντι (George Osodi), Γιάννης Παντελίδης, Θοδωρής Παπαδάκης, Ηλίας Παπαηλιάκης, Λήδα Παπακωνσταντίνου, Ρένα Παπασπύρου, Κωνσταντίνος Παρθένης, Γιάννης Παρμακέλης, Λιουμπόβ Ποπόβα, Ρέμπραντ Χάρμενσζ φαν Ρέιν (Rembrandt Harmensz van Rijn), Ομέντ Σαλεχί, Σαντιάγκο Σιέρα, 'Αρτεμις Σκεύα, Σωτήρης Σόρογκας, Τάσσος (Αναστάσιος Αλεβίζος), Αθηνά Τάχα, Νίκος Τρανός, Κώστας Τσόκλης, Μισέλ Φρανσουά (Michel François), Τάσος Χριστάκης, Διονύσης Χριστοφιλογιάννης, Γιάννης Ψυχοπαίδης, Αλέξανδρος Ψυχούλης.

 Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Νορβηγία: Σημαντικά ευρήματα  αποκάλυψε το λιώσιμο των πάγων

Νέα αρχαιολογικά ευρήματα έφερε στο φως το λιώσιμο των πάγων στην Νορβηγία. Ερευνητές ανακάλυψαν αρχαία εργαλεία και όπλα από τη Νεολιθική εποχή, που πιθανά χρησίμευαν στο κυνήγι ταράνδων πριν από 5.400 χρόνια.

Η ανακάλυψη αυτή μπορεί να είναι ιδιαίτερα σημαντική, ωστόσο δείχνει και το τρομακτικό πρόσωπο της κλιματικής αλλαγής, αφού φαίνεται πώς λιώνουν παγετώνες χιλιάδων ετών, όπως εξηγεί ο Μάρτιν Κάλαναν αρχαιολόγος στο Νορβηγικό Πανεπιστήμιο Επιστημών και Τεχνολογίας.

Ο Κάλαναν και οι συνεργάτες του, κάθε καλοκαίρι περνούν πεζοί τα βουνά Τρολχαιμ και Ντοβρ, νότια της περιοχής Τροντχαιμ στη Νορβηγία, ακολουθώντας το λιώσιμο των πάγων. Την τελευταία φορά, ένα μεγάλο τμήμα παγετώνα έλιωσε αποκαλύπτοντας ένα αρχαίο τόξο και βέλη θαμμένα στο χιόνι για χιλιετίες. Σύμφωνα με τους ερευνητές, το τόξο ήταν ηλικίας 3.800 ετών, ενώ το αρχαιότερο από τα βέλη είχε κατασκευαστεί πριν από 5.400 χρόνια.
Κανείς δεν ξέρει ακριβώς σε ποιον ανήκαν τα αρχαία όπλα, αλλά το τόξο και τα βέλη έχουν σχέδια που είναι εντυπωσιακά παρόμοια με αυτά που βρέθηκαν χιλιάδες μίλια μακριά σε άλλα παγωμένα τοπία , όπως το Γιούκον, εξηγεί ο Κάλαναν.

«Οι άνθρωποι στη Νορβηγία , δεν είχαν καμία επαφή με τους ανθρώπους στο Γιούκον, αλλά έχουν τις ίδιες μεθόδους προσαρμογής στις καιρικές συνθήκες» δήλωσε ο Κάλαναν και πρόσθεσε «μεταξύ διαφορετικών πολιτισμών, οι άνθρωποι ενεργούσαν με τον ίδιο τρόπο»

Ωστόσο οι επιστήμονες εκφράζουν και την ανησυχία τους για τα νέα δεδομένα: «Το λιώσιμο των πάγων μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα και στην αρχαιολογία, αφού ο πάγος διατηρεί τα υλικά προστατευμένα από το χρόνο, ενώ όταν οι πάγοι λιώνουν, τα αρχαιολογικά ευρήματα εκτίθενται και είναι ευάλωτα μέχρι να τα βρουν οι ερευνητές»

Nτοκιμαντέρ «Πρέσπα – Σταγόνες υδάτινων κόσμων» της Ανδρονίκης Χριστάκη

Το ντοκιμαντέρ «Πρέσπα - Σταγόνες Υδάτινων κόσμων», σε σκηνοθεσία της Ανδρονίκης Χριστάκη, προβάλλει τη φύση, την ιστορία και τον πολιτισμό της περιοχής, συνδυάζοντας αφηγήσεις κατοίκων, διαδρομές σε ιστορικά μονοπάτια και μεγαλειώδεις εικόνες χριστιανικής έκφρασης και κατάνυξης. 

Ακολουθώντας πάντα μία κινηματογραφική λογική, καταγράφει τη σύγχρονη ζωή, τις καινοτόμες ιδέες, τις πρωτοβουλίες των τοπικών οργανώσεων και τις διαδικασίες που ακολουθούνται για την παραγωγή τοπικών προϊόντων και υπηρεσιών τόσο για τους κατοίκους της περιοχής αλλά και για τους ταξιδιώτες που επισκέπτονται τις Λίμνες.… και στην Πρεσλάβα στάθηκε, κ΄ήρθε κι από την Πρέσπα, τον τόπο το νησόχτιστο και σα ζωγραφισμένο, στη λίμνη την αξέχαστη με τα δασά λιβάδια, με τα μεγάλα τα βουνά τα λογγωμένα γύρω.

Η φλογέρα του βασιλιά Γ΄, Κωστής Παλαμάς

Βορειοδυτικά σύνορα. Μικρή και Μεγάλη Πρέσπα. Μία τριεθνής λιμναία περιοχή μοιρασμένη ανάμεσα στην Ελλάδα, την Βόρεια Μακεδονία και την Αλβανία. Ένας τόπος που μοιάζει με ψηφιδωτό. Με ιστορία από την αρχαιότητα και το Βυζάντιο μέχρι τον μακεδονικό αγώνα, τους βαλκανικούς πολέμους, τον 1ο και τον 2ο παγκόσμιο πόλεμο και λίγο αργότερα τον σπαρακτικό εμφύλιο. Με έντονη την παρουσία του Θεού, με εκκλησίες, με ασκηταριά, με εικόνες να γίνονται ένα με τους βράχους. Μία εύφορη γη που φιλοξενεί εκατοντάδες είδη πουλιών, πλούσια βλάστηση, χιλιάδες είδη φυτών κι ένας κόσμος, δραστήριος, ζωντανός και αισιόδοξος που ψάχνει και δημιουργεί το αύριο μέρα με τη μέρα.

 Ένα μοναδικό οικοσύστημα με παγκόσμια αναγνώριση. Προστατευόμενο από ελληνικές και διεθνείς οργανώσεις με διεθνείς, διακρατικές συνθήκες. Και τέλος, ένα τοπίο ιδιαίτερου κάλλους που φέρνει αντιμέτωπο το υδάτινο στοιχείο με τους ορεινούς όγκους που το περιβάλλουν. Όπου κι αν κοιτάξεις πράσινο και μπλε και άσπρο και καφέ και κόκκινο. Φύση και χώρα και νερό παίζουν ένα παιχνίδι χρωμάτων που συνεχίζεται αδιάκοπα όλες τις εποχές του χρόνου.


Η Παραγωγή είναι της Fimi Culture με έδρα τη Φραγκφούρτη, Γερμανία.

Ταυτότητα Ντοκιμαντέρ:

Επιμέλεια κειμένου : Δημήτρης Καρασάββας, Ανδρονίκη Χριστάκη
Σκηνοθεσία : Ανδρονίκη Χριστάκη
Αφήγηση : Στέλλα Φυρογένη
Διεύθυνση Φωτογραφίας : Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Μοντάζ : Δημήτρης Κωνσταντίνου-Hautecoeur
Μουσική επιμέλεια : Ανδρονίκη Χριστάκη
Εταιρία Παραγωγής : Fimi Culture

Διάρκεια: 52 λεπτά

Αυτές ήταν πληροφορίες, μετά ήρθε η επίσκεψη και μαζί της και η γνώση, η προσωπική επαφή και η εμπειρία. Και εκεί κάπου γεννήθηκε η ιδέα για τη δημιουργία ενός οδοιπορικού στη χώρα της Πρέσπας.

Το ντοκιμαντέρ για λόγους οπτικής ποιότητας και συνδυασμένων χρήσεων, παράγεται με την τεχνική 4Κ και φιλοδοξεί να προβληθεί σε φεστιβάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό καθώς και σε τηλεοπτικά κανάλια στην Ευρώπη.

Η Παραγωγή είναι της Fimi Culture με έδρα τη Φραγκφούρτη, Γερμανία.

Ο καρχαρίας από τα «Σαγόνια του Καρχαρία» στο μουσείο των Όσκαρ



Σχεδόν μισό αιώνα αφότου τρομοκρατούσε τους λουόμενους στα «Σαγόνια του Καρχαρία», το ομοίωμα του καρχαρία μήκους σχεδόν 8 μέτρων έφθασε στο πολυαναμενόμενο μουσείο των Όσκαρ, στο Λος Άντζελες, μεταδίδει το Γαλλικό Πρακτορείο.

«Ο Μπρους ο καρχαρίας», όπως βαπτίστηκε σύμφωνα με τον δικηγόρο του σκηνοθέτη Στίβεν Σπίλμπεργκ, Μπρους Ράμερ, αιωρείται πλέον σε ύψος 9 μέτρων από το πάτωμα, στον τρίτο όροφο του μουσείου, που αναμένεται να ανοίξει στις 30 Απριλίου του 2021.

Ο καρχαρίας είναι το τελευταίο μοντέλο που δημιουργήθηκε για τα γυρίσματα της ταινίας του 1975. Καθώς τα σαγόνια του, πλάτους άνω του ενάμιση μέτρου, δεν περνούσαν από τις πόρτες του ασανσέρ του μουσείου, χρειάστηκε να περάσει το ομοίωμα από το παράθυρο, με τη βοήθεια γερανού.

«Είναι το τέλος ενός μακρύ ταξιδιού για τον Μπρους, από τότε που τον αποκτήσαμε το 2016 και δεν θα μπορούσαμε να είμαστε πιο ευτυχισμένοι καθώς τον υποδεχόμαστε στο νέο του σπίτι», είπε ο πρόεδρος του μουσείου Μπιλ Κράμερ.

Με βάρος άνω του μισού τόνου, ο Μπρους είναι προς το παρόν το πιο επιβλητικό έκθεμα της συλλογής του μουσείου των Όσκαρ, που θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τα διάσημα κόκκινα παπούτσια της Τζούντι Γκάρλαντ στον «Μάγο του Οζ» ή την κάπα του Δράκουλα που φορούσε ο Μπέλα Λουγκόσι στην ταινία του 1931.

Αρχαιολόγοι ανακάλυψαν στα ερείπια της Πομπηίας τα λείψανα ενός πλούσιου κι ενός σκλάβου


Αρχαιολόγοι ανακάλυψαν τα πολύ καλά διατηρημένα λείψανα δύο ανδρών που κάηκαν ζωντανοί κατά την έκρηξη του ηφαιστείου, το οποίο κατέστρεψε ολοσχερώς την αρχαία πόλη της Πομπηίας το 79 μΧ, ανακοίνωσε σήμερα Σάββατο 21 Νοεμβρίου ο υπουργός Πολιτισμού της χώρας.

Ο ένας εξ αυτών ήταν πιθανόν ένας άνδρας υψηλού στάτους, ηλικίας μεταξύ 30 και 40 ετών, που έφερε ίχνη ενός μάλλινου μανδύα κάτω από τον λαιμό του.

Ο δεύτερος, πιθανόν ηλικίας 18-23 ετών, ήταν ντυμένος με έναν χιτώνα και είχε αρκετούς σπασμένους σπονδύλους, κάτι που δείχνει πως ήταν σκλάβος, ο οποίος έκανε βαριές δουλειές.

Τα λείψανα βρέθηκαν στην Τσίβιτα Τζιουλιάνα, 700 μέτρα βορειοδυτικά του κέντρου της αρχαίας Πομπηίας, σε έναν υπόγειο θάλαμο στην περιοχή των ανασκαφών σε μια έπαυλη.

Τα δόντια και τα οστά των ανδρών διατηρήθηκαν και τα κενά από τα μαλακά μόριά τους γεμίστηκαν με γύψο, τον οποίο άφησαν να σκληρύνει, για να αποκαλυφθεί το περίγραμμα του σώματός τους.

«Τα δύο θύματα πιθανόν αναζητούσαν καταφύγιο, όταν παρασύρθηκαν από το πυροκλαστικό ρεύμα στις περίπου 9 το πρωί», δήλωσε ο Μάσιμο Οσανά, ο διευθυντής του αρχαιολογικού χώρου.

«Ο θάνατός τους επήλθε από θερμικό σοκ, όπως δείχνουν τα σφιγμένα πόδια και χέρια τους».

Σε μια ανακοίνωση, ο υπουργός Πολιτισμού Ντάριο Φραντσετσίνι είπε ότι η ανακάλυψη υπογραμμίζει το στάτους της Πομπηίας ως ένα «απίστευτο μέρος για έρευνα και μελέτη».

Παναγία Μεσοσπορίτισσα: Ένα έθιμο που συναντά την αρχαιότητα

Ένα έθιμο με πανάρχαιες ρίζες αναβιώνει κάθε χρόνο στις 20 Νοεμβρίου στην Ελευσίνα, στον ιερό τόπο των Ελευσίνιων Μυστηρίων, όπου από τη Μυκηναϊκή Εποχή έως το τέλος του 4ου αι. μΧ λατρευόταν συνεχώς η θεά Δήμητρα, θεά της ανανέωσης της φύσης και της βλάστησης των σιτηρών.

Πρόκειται για το έθιμο με τα πολυσπόρια, που πραγματοποιείται την παραμονή των Εισοδίων της Θεοτόκου, στο μεταβυζαντινό εκκλησάκι της Παναγίας Μεσοσπορίτισσας με πρωτοβουλία του Λαογραφικού Συλλόγου Ελευσίνας «Το Αδράχτι». Η εκκλησία δεσπόζει στον λόφο εντός του αρχαιολογικού χώρου -συγκεκριμένα πάνω από το αρχαίο Τελεστήριο, το εστιακό σημείο αναφοράς της λατρείας στη θεά- κι έχει χτιστεί πάνω στα ερείπια παλαιότερου χριστιανικού ναού.

Την ημέρα αυτή, οι γυναίκες της πόλης βράζουν στα σπίτια τους όσπρια (όπως ρεβίθια, φασόλια και φακές), αλλά και στάρι, αναβιώνοντας την αγροτική παράδοση που ήθελε ο καθένας να βράζει ό,τι παρήγαγε. Κατόπιν, τα πηγαίνουν στο Λαογραφικό Μουσείο, όπου μέσα σε ένα καζάνι γίνεται η «σύβραση», δηλαδή το βράσιμο όλων των παραπάνω μαζί με πετιμέζι, ρόδι και σταφίδες.

Κατόπιν το τελικό προϊόν, δηλαδή τα «πολυσπόρια», μοιράζεται σε πλαστικά ποτηράκια και μετά τον Εσπερινό (γύρω στις 5 το απόγευμα) διανέμεται στον κόσμο που έχει ανέβει στην εκκλησία για να παρακολουθήσει την εορταστική λειτουργία, προσκομίζοντας άρτους και πρόσφορα για τον εορτασμό της Παναγίας της Μεσοσπορίτισσας.

sansimera.gr

Η «Αποκάλυψη» σε σκηνοθεσία Θάνου Παπακωνσταντίνου στο Ψηφιακό Κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση

Την Κυριακή 22 Νοεμβρίου συντονιστείτε στο Ψηφιακό Κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση για τη ζωντανή YouTube πρεμιέρα της παράστασης του Θάνου Παπακωνσταντίνου.

«Όποιος έχει αυτιά, ας ακούσει.» Έρχεται η Αποκάλυψη του Ιωάννη. Η συντέλεια του κόσμου ως προφητεία, όραμα ή, μήπως, μανιφέστο εξέγερσης, σε μια παράσταση πιο επίκαιρη από ποτέ.

Η απόσταση συνεχίζει να μας ενώνει στο ψηφιακό κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση και επιμένουμε να βρίσκουμε νόημα ακόμη και σε μια εποχή Αποκάλυψης. Η Δευτέρα Παρουσία, οι Τέσσερις Καβαλάρηδες, οι Επτά Σφραγίδες, ο Αμνός του Θεού, ο 666, σε ένα από τα πιο επιδραστικά και δυσερμήνευτα κείμενα στην ιστορία της ανθρωπότητας μεταμορφώνεται σε μια σύγχρονη σκηνική τελετουργία για να μας θυμίσει πως κάθε τέλος ίσως είναι μια νέα αρχή.

Η Αποκάλυψη του Ιωάννη εξάπτει τη φαντασία των ανθρώπων από τον 1ο αιώνα μ.Χ. Έδωσε πνοή σε ουτοπίες, δυστοπίες και επαναστατικά κινήματα. Ιερή προφητεία; Εσχατολογικό κήρυγμα; Μήνυμα προσμονής, πίστης και ελπίδας σε ένα καλύτερο μέλλον; Οπωσδήποτε, πάντως, μια κοσμογονική κατάθεση και μια δυσοίωνη φαντασμαγορία που αποτελεί πηγή έμπνευσης για τον Θάνο Παπακωνσταντίνου, τον σκηνοθέτη της νεότερης γενιάς, ο οποίος με ιδιοσυγκρασιακή εικαστική ματιά σκύβει πάνω σε ένα από τα πιο επιδραστικά κείμενα στην ιστορία της ανθρωπότητας και επισημαίνει:

«Ο μύθος της Αποκάλυψης είναι σαν μια παραβολή των αέναων μεταμορφώσεων της πίστης των ανθρώπων σε έναν καλύτερο κόσμο που έρχεται». Ο κόσμος αυτός που έχει ζήσει εποχές ελπίδας και καταστροφής μέχρι να φτάσει στον σημερινό, από τους Πρωτοχριστιανούς έως τον Γερμανικό Εθνικοσοσιαλισμό και από τον Ισλαμικό εξτρεμισμό έως τη Γαλλική Επανάσταση, «δεν μιλά μόνο για την καταστροφή αλλά και για την καταστροφή της καταστροφής», όπως αναφέρει ο γιατρός, θεολόγος, πολιτικός ακτιβιστής Σάββας Μιχαήλ στο πρόγραμμα της παράστασης.

Η Αποκάλυψη έκανε πρεμιέρα τον Οκτώβριο του 2019 στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης. Την αποκάλεσαν «συνομιλία με τον μυστικό βυθό της ύπαρξης», «παράσταση- τελετουργία», «ατόφια, απόκοσμη εμπειρία ενός κοντινού μας, “άλλου” κόσμου», «υποβλητική και επιβλητική», «οπτικοακουστικό μεγαλείο, υπερθέαμα συγκλονιστικών διαστάσεων», «εικαστική φαντασμαγορία», «μουσείο ιδεών και συναισθημάτων». Στην Αποκάλυψη ίσως δείτε θραύσματα του παρελθόντος και του παρόντος, αλλά κυρίως του μέλλοντος. Μπορούμε από το σκοτάδι να φτάσουμε στο φως;

Η παράσταση θα είναι διαθέσιμη στο ψηφιακό κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση έως τις 30 Δεκεμβρίου 2020.

Live YouTube premiere: Κυριακή 22 Νοεμβρίου | 21:00

Με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους

Διάρκεια: 93'

Δείτε την παράσταση στο λινκ: https://youtu.be/bj6kdOUfwf8

Συντελεστές:

Σύλληψη & Σκηνοθεσία: Θάνος Παπακωνσταντίνου
Μετάφραση: Μιχαήλα Πλιαπλιά
Σκηνικά & Κοστούμια: Νίκη Ψυχογιού
Μουσική Σύνθεση & Προγραμματισμός Ηλεκτρονικών: Πάνος Ηλιόπουλος
Μουσική Επιμέλεια & Διεύθυνση, εκκλησιαστικό όργανο: Μάρκελλος Χρυσικόπουλος
Σχεδιασμός Κίνησης: Νάντη Γώγουλου
Σχεδιασμός Φωτισμών: Χριστίνα Θανάσουλα
Γλυπτική: Αλέκος Μπουρελιάς
Βοηθός Σκηνοθέτη: Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου
Οργάνωση – εκτέλεση παραγωγής: Φόρμιγξ

Ερμηνεύουν: Αλεξία Καλτσίκη, Μαριάννα Δημητρίου, Καλλιόπη Σίμου, Ελένη Μολέσκη, Κλεοπάτρα Μάρκου, Θανάσης Δόβρης, Σωτήρης Τσακομίδης, Μάριος Παναγιώτου, Μιλτιάδης Φιορέντζης, Γιώργος Δικαίος

Συμμετέχουν οι μουσικοί: Θοδωρής Βαζάκας (κρουστά), Κώστας Γάτσιος (κλαρινέτο, μπάσο κλαρινέτο), Αλέξης Καραϊσκάκης (τσέλο), Σπύρος Μοσχονάς (τρομπόνι), Ελευθερία Τόγια (βιόλα), Δημήτρης Τίγκας (κοντραμπάσο), Κώστας Τσιώλης (ηλεκτρονικά)

Συμμετέχουν: Παντελής Καλογεράκης, Κωνσταντίνα Κάλτσιου, Λουκάς Κυριαζής, Μαρία Μαντά, Γιάννης Μπάτσης, Γρηγορία Οικονομάκη, Ραφαήλ Σιδηρόπουλος, Κωνσταντίνα Σκανδάλη, Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος, Εύη Χρόνη και τα παιδιά: Κωσταντίνος Τσακομίδης, Μάρκος Σωμαρίπας-Χρονόπουλος

Παραγωγή: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση